כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספרו החדש של הגאון ממיקרוסופט מרתק ומשמעותי לשיח האקלים, אבל גם רדיקלי ומסוכן

עידן לוי | 9 במרץ 2021 | תרבות ואמנות | 4 דק׳

ביל גייטס מסביר איך למנוע משבר אקלים

כאשר האדם השלישי בעושרו בעולם מפרסם ספר על משבר האקלים – מדובר באירוע משמעותי שעושה הדים מסביב לעולם. אין ספק שביל גייטס מודע לכך היטב, והוא בונה על כך. בספרו החדש גייטס מגיש לאזרחי העולם מתווה שאפתני לעמידה ביעד שהוא מגדיר אותו חיוני וקיומי – איפוס פליטות הפחמן האנושיות עד שנת 2050. ואם לא נעמוד בתוכנית של גייטס? אסון אקלימי גדול ממה שאנחנו מסוגלים לשער יתחולל.

כבר בפרק המבוא גייטס מתייחס לפיל שבחדר: "אני לא השליח האידיאלי למסר הזה", והוא כמובן צודק. קצת קשה לקבל הסברים על צמצום הצריכה, ויתור על בשר, וצמצום טביעת רגל אקולוגית מאדם שחי באחוזות פאר ומתנייד סביב העולם במטוסים פרטיים ויאכטות. אבל גייטס הוא שגריר בעייתי בעוד מובן – הוא אינו מומחה בנושא שהוא מתיימר להכתיב בו את השיח העולמי. הסמכות שלו נובעת, ובכן, מכך שהוא אחד האנשים העשירים בעולם, או במילותיו: "אני איש עשיר בעל דעות".

גייטס הוא טכנולוג, איש עסקים, פילנתרופ ומשקיע בעל חזון – הוא לא מדען. לדבריו, את הנחות היסוד המדעיות לגבי אסון האקלים, עליהן מבוססת סיבת קיומו של הספר, הוא מאמץ מדעת מומחים איתם הוא מתייעץ, מדוחות של ועדת האו"ם לאקלים ומקריאת ספרים. בדיסקליימר קצר הוא מודה כי יש חוסר ודאות גדול לגבי התחזיות, שרבות מהן אינן מובנות לנו, ומודלים אקלימיים הם כלי מלא פגמים וחולשות. עם זאת, מי שמחפש התמודדות עם טענות ספקניות – זה לא הספר שיספק את זה. גייטס מאמץ את תחזיות האקלים בתצורתן הקיצונית והמבהילה ביותר. זוהי נקודת הפתיחה וההצדקה לשלל הפתרונות הרדיקליים שהוא מציע בספרו.

Bill Gates, "How to Avoid a Climate Disaster: The Solutions We Have and the Breakthroughs We Need", February, 2021

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: