כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם ניתן ללמוד בעצמנו, בטווח קצר, את מה שאנשים לומדים שנים על גבי שנים במוסדות המוכרים?

דינה גורדון | 13 בדצמבר 2020 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

אולטרה מרתון ללמידה עצמית

יש אנשים בעלי יכולות לימוד יוצאות דופן. הם יכולים ללמוד נושאים שונים, חלקם קשים ומסובכים, לא באמצעות מוסד או בית ספר כלשהם, אלא לבד בעצמם. כזו הייתה מרי סומרוויל. היא נולדה בסקוטלנד במאה ה-18 (1872-1780), בתקופה שהשכלה גבוהה לנשים לא הייתה מקובלת ולא רצויה. כילדה, היא לימדה את עצמה לקרוא, ובהמשך למדה בעצמה גיאוגרפיה, אסטרונומיה ומתמטיקה. כשבגרה, היא נישאה, ילדה ילדים ובתוך כך המשיכה בלימוד עצמי. היא תרגמה את ספרו של המתמטיקאי הצרפתי פייר-סימון לפלס "על המכניקה של השמים", והייתה חלוצה בכתיבת ספרי מדע פופולרי בעקבות פרסום ספרה "On the Connexion of the Physical Sciences" שתיאר בשפה בהירה, בלי נוסחאות, מושגים עיקריים בתחומי מדע שונים כמו אסטרונומיה, פיזיקה, כימיה, גיאוגרפיה ואלקטרומגנטיות.

מה היו שיטות הלימוד של סומרוויל? האם כל אחד יכול לאמץ אותן? סקוט יאנג מאמין שכן. הוא מכנה אנשים כמו סומרוויל "לומדי על", כפי שהוא כותב בספרו (Ultralearning (2019. לסומרוויל הייתה יכולת ריכוז יוצאת דופן. יאנג מצטט מספרה האוטוביוגרפי בו היא מספרת שכמתבגרת, כאשר שלחו אותה בלילה לישון ואסרו עליה להדליק נר לקריאה, היא הייתה עוברת בראשה על ההוכחות המתמטיות של אוקלידס, המתמטיקאי הידוע מיוון העתיקה. בהמשך, בין לבין מטלות הבית "למדתי להרגיל את עצמי לעזוב נושא מסוים שאותו למדתי [כדי להתפנות למטלה מסוימת בבית] ולחזור אליו אחר כך במהירות באופן מידי [בריכוז מלא], כאילו ששמתי סימניה בספר שאני קוראת".

גם יאנג ניסה את כוחו בלימוד עצמי. הוא רצה ללמוד מדעי המחשב, אבל לא היה לו הכסף ולא הזמן הדרושים לכך. תוך כדי שיטוטים באינטרנט התברר לו שרוב הקורסים במדעי המחשב של "המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס" (MIT) נמצאים חופשי באינטרנט. הוא החליט לעשות ניסוי עם עצמו: האם יוכל ללמוד בבית לבדו את כל הקורסים לתואר, ולעבור את המבחנים בהצלחה, במשך שנה אחת בלבד? התוצאה הייתה, כפי שהוא כותב, שלמד במשך שנה אחת 33 קורסים (רוב הקורסים לתואר), עשה חלק מעבודות הבית ועבר בהצלחה את המבחנים. מי שרוצה להבין איך יאנג הצליח במשימה הזאת, שנראית קשה עד בלתי אפשרית, יתאכזב מאוד כיוון שיאנג לא מפרט בספרו על התהליך שעבר. הוא רק מביא תיאורים כלליים כיצד הצליח לחסוך זמן (הריץ סרטונים של ההרצאות במהירות גבוהה יותר), בחר רק בעבודות הבית שנראו לו רלוונטיות להתקדמותו והקדיש יותר זמן לחלקים שבהם היה חלש. לא נשמע ממש מפתיע.

Scott Young, "Ultralearning: Master Hard Skills, Outsmart the Competition, and Accelerate Your Career", August 2019

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: