כניסה
הרשמה לניוזלטר

מחשבות על יחסים של מלחמה ושלום מהתבוננות ביצירת אמנות

אריק בס | 14 בדצמבר 2018 | תרבות ואמנות | 2 דק׳

האלגוריה "שלום ומלחמה" של פומפיאו בטוני

הציור האלגורי של פומפאו בטוני, צייר איטלקי מהמאה ה-18, משקף הבנה עמוקה של היחסים המורכבים בין שלום למלחמה. בציור, בטוני מציג שתי דמויות סימבוליות: דמות נשית רכה ומלאת חן כמייצגת את "השלום", ודמות גברית, חזקה ופראית כמייצגת את "המלחמה".

החלק המעניין ביותר בציור הוא סוג התקשורת שמתקיימת בין השלום למלחמה. דמות הגבר מופיעה בשריון מלא, הוא מוכן לקרב. על השריון מוצגים דרקון, איל ואריה. שלושת אלה מקושרים לעתים עם "כימרה" – מפלצת בעלת שלושה ראשים מהמיתולוגיה היוונית שהיא סימן לחוסר מזל. החרב של "מלחמה" שלופה והמגן מוכן. שתי הדמויות אפופות באפלה שמשרה תחושה של אסון מתקרב.

דמות "השלום", בחן הרך שלה, מנוגדת להופעה הקשוחה של "מלחמה". היא נינוחה ושלווה, ופוגשת את המבט הקשה של "מלחמה" במבט האוהב שלה. היא מניחה את ידה בעדינות על החרב של "מלחמה", מגע שלכאורה הוא קל ועדין, אבל המשקל שלו דוחף את החרב לאחור. בידה השנייה היא מגישה לו ענף של עץ זית, סמל לשלום. "שלום" מסיחה את דעתו של "מלחמה". הוא שוכח את הקונפליקט שמניע את טבעו הפראי, ומגונן עליה עם המגן שנועד להגן עליו עצמו.

שתפו את הכתבה:

האלגוריה "שלום ומלחמה" של פומפיאו בטוני

מחשבות על יחסים של מלחמה ושלום מהתבוננות ביצירת אמנות

אריק בס | 14 בדצמבר 2018 | תרבות ואמנות | 2 דק׳

הציור האלגורי של פומפאו בטוני, צייר איטלקי מהמאה ה-18, משקף הבנה עמוקה של היחסים המורכבים בין שלום למלחמה. בציור, בטוני מציג שתי דמויות סימבוליות: דמות נשית רכה ומלאת חן כמייצגת את "השלום", ודמות גברית, חזקה ופראית כמייצגת את "המלחמה".

החלק המעניין ביותר בציור הוא סוג התקשורת שמתקיימת בין השלום למלחמה. דמות הגבר מופיעה בשריון מלא, הוא מוכן לקרב. על השריון מוצגים דרקון, איל ואריה. שלושת אלה מקושרים לעתים עם "כימרה" – מפלצת בעלת שלושה ראשים מהמיתולוגיה היוונית שהיא סימן לחוסר מזל. החרב של "מלחמה" שלופה והמגן מוכן. שתי הדמויות אפופות באפלה שמשרה תחושה של אסון מתקרב.

דמות "השלום", בחן הרך שלה, מנוגדת להופעה הקשוחה של "מלחמה". היא נינוחה ושלווה, ופוגשת את המבט הקשה של "מלחמה" במבט האוהב שלה. היא מניחה את ידה בעדינות על החרב של "מלחמה", מגע שלכאורה הוא קל ועדין, אבל המשקל שלו דוחף את החרב לאחור. בידה השנייה היא מגישה לו ענף של עץ זית, סמל לשלום. "שלום" מסיחה את דעתו של "מלחמה". הוא שוכח את הקונפליקט שמניע את טבעו הפראי, ומגונן עליה עם המגן שנועד להגן עליו עצמו.

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
סימפליציסימוס – שוטה תמים או מספר סיפורים חריף?

גלית דהן קרליבך

בלטינית, משמעות המילה "סימפליציסימוס" (Simplicissimus), היא פשוט, תמים או נבער מדעת. דרך ההטיות השונות בלטינית הקורא פוגש...

החיים הכפולים של הוויקינגים

דורית דינור

הם הגיחו מהים ופשטו על מנזר לינדיספארן שבצפון מזרח אנגליה. לאחר שרצחו נזירים בחרבות ובגרזנים, הם שברו את המזבח וזרעו הרס. היו אלה...

פרדוקס השוויון הנשי

דורית דינור

"מה רבה הייתה הפתעתי בגיל עשרים ושמונה, עם לידתו של בני אלון כשגיליתי תגלית חדשה ומפתיעה עבורי: אישה היא לא גבר", כותבת מאיה שרון וולף...

להחזיר את העובדתיות למרכז הבמה

נדב רט

האופן בו מתנהל מאבקם של המורים על שכרם יכול להוות דוגמה מצוינת לחוסר של המונח "עובדתיות" בשיח הציבורי. כשמורה מתראיין בכלי...

כל דור וה"זמלווייס" שלו

גלית דהן קרליבך

לוּ כל עבודות הדוקטורט היו נראות כמו ספרו הצנום של לואי-פרדינאן סלין, עולם האקדמיה היה חוגג, מדעי הרוח היו משגשגים, מחלקות הומאניות...

מועדון השירה של השטאזי

דינה גורדון

בעיצומה של המלחמה הקרה, פעם בחודש, התאספו אנשי סגל בשטאזי (המשטרה החשאית של גרמניה המזרחית), בהם קצינים בכירים, פקידי תעמולה וחיילים...

מעולם של "אנחנו" לעולם של "אני"

נדב רט

פילוסופיה, פסיכולוגיה, היסטוריה, תרבות, יהדות ואף אקטואליה שזורים במלאכת אמן בספרו של הרב יונתן זקס, שיצא לאור בעברית כשנה...

הסיפורים שלא סופרו על D-Day

דינה גורדון

הצרפתי גיום מרקדר (Guillaume Mercader) היה אלוף ברכיבת אופניים שזכה בשפע של גביעי ניצחון ובחסות של יצרנית אופני המירוץ "לה פרל". לאחר כיבוש צרפת...

שתפו: