כניסה
הרשמה לניוזלטר

מחשבות על יחסים של מלחמה ושלום מהתבוננות ביצירת אמנות

אריק בס | 14 בדצמבר 2018 | תרבות ואמנות | 2 דק׳

האלגוריה “שלום ומלחמה” של פומפיאו בטוני

הציור האלגורי של פומפאו בטוני, צייר איטלקי מהמאה ה-18, משקף הבנה עמוקה של היחסים המורכבים בין שלום למלחמה. בציור, בטוני מציג שתי דמויות סימבוליות: דמות נשית רכה ומלאת חן כמייצגת את "השלום", ודמות גברית, חזקה ופראית כמייצגת את "המלחמה".

החלק המעניין ביותר בציור הוא סוג התקשורת שמתקיימת בין השלום למלחמה. דמות הגבר מופיעה בשריון מלא, הוא מוכן לקרב. על השריון מוצגים דרקון, איל ואריה. שלושת אלה מקושרים לעתים עם "כימרה" – מפלצת בעלת שלושה ראשים מהמיתולוגיה היוונית שהיא סימן לחוסר מזל. החרב של "מלחמה" שלופה והמגן מוכן. שתי הדמויות אפופות באפלה שמשרה תחושה של אסון מתקרב.

דמות "השלום", בחן הרך שלה, מנוגדת להופעה הקשוחה של "מלחמה". היא נינוחה ושלווה, ופוגשת את המבט הקשה של "מלחמה" במבט האוהב שלה. היא מניחה את ידה בעדינות על החרב של "מלחמה", מגע שלכאורה הוא קל ועדין, אבל המשקל שלו דוחף את החרב לאחור. בידה השנייה היא מגישה לו ענף של עץ זית, סמל לשלום. "שלום" מסיחה את דעתו של "מלחמה". הוא שוכח את הקונפליקט שמניע את טבעו הפראי, ומגונן עליה עם המגן שנועד להגן עליו עצמו.

שתפו: