כניסה
הרשמה לניוזלטר

"די היה להסתכל לתוך עיניו של זאביק המישירות מבטן כלפיך, כדי לדעת שמולך ניצב מפקד הנושא…

ורד אילון | 15 באפריל 2013 | תרבות ואמנות | 5 דק׳

מצפונו של חיל

"די היה להסתכל לתוך עיניו של זאביק המישירות מבטן כלפיך, כדי לדעת שמולך ניצב מפקד הנושא בחובו ערכים רבים", כתב חיים לסקוב על סא"ל במיל' זאב אילון, בחוברת ההנצחה לזכרו. זאביק היה אבא שלי, ונפל ב-1968 בעת מילוי תפקידו.

זאביק אילוןלאחר מבצע קדש פשטה מבוכה בנוער בקשר לתופעות שונות שבשולי הלחימה. צעירים רבים שאלו עצמם מחדש לטיבו וייחודו של הלוחם העברי. נתבקשה תשובה הולמת, אשר תעמיד את הדברים על מכונם. ברור היה כי היא יכולה לבוא רק מפי אדם שעמד בעצמו בניסיון – ויכול לו. תנועות הנוער פנו אל זאביק, אשר נאות וכתב את דבריו בצורה של תשובה למכתבו של לוחם.

את מכתבו של זאביק הזכיר יגאל אלון ביום השלושים למותו: "בדברים האלה שנכתבו, לא לתפארת המליצה, אפשר לראות את דמותו האמתית. החיל ההומני. שונא מלחמות ופורץ אלי קרב כאשר המלחמה נכפית על עמו. לוחם בעוז נפש, בחשבון, במחשבה, מבלי לשנוא את האויב. הוכחה בהתגלמותה שאין יסוד השנאה דרוש לנו כדי לגבור על האויב. אין צורך לשנוא את האויב כדי להיות חיל טוב.. די לאהוב את הארץ, די לאהוב את העם. אין משפט קולע יותר על זאביק מן המשפט שהוא בעצמו כתב: 'יש זהות מוחלטת בין חיל טוב לבין חיל מוסרי'. זאביק הוכיח בחייו כי כן הוא".

זאביק וגבע אילון ביום חתונתו

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: