כניסה
הרשמה לניוזלטר

הסוללה היא הרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי. מהו אורך החיים הממוצע של הסוללה – ואיך התנהלות נכונה יכולה להאריך את תוחלת החיים שלה?

תוכן שיווקי | 15 ביולי 2024 | תוכן שיווקי | 4 דק׳

החלפת סוללה ברכב חשמלי: כל מה שחשוב לדעת

ככל שחולפות השנים, הטכנולוגיה של הסוללות ברכב החשמלי משתכללת ומגדילה את טווח הנסיעה. אך לצד ההתקדמות, נכון להיום עלות החלפת הסוללה יכולה להתחיל מעשרות אלפי שקלים ובחלק מהמקרים להגיע אפילו למאה אלף שקלים – המהווים כמעט מחצית משווי הרכב. השווי של הסוללה מחדד את השאלות הקשורות אליה: מהי תדירות החלפת הסוללה, מהם הגורמים המשפיעים עליה ואיך אפשר להגדיל את אורך החיים שלה?

המספרים מלמדים: באיזו תדירות צריך להחליף סוללה?

חברת Recurrent האמריקאית בחנה את הנתונים של 20,000 רכבים חשמליים, ומצאה שאחוז הרכבים שבהם הוחלפה הסוללה עומדת על 2.5% בלבד. ככל שהרכב משתייך לדורות חדשים יותר, כך אחוז ההחלפה צונח בחדות. כך למשל אחוז החלפת הסוללה בקרב רכבים שיוצרו בשנת 2011 עומד על 30%, בעוד אחוז ההחלפה ברכבים שיוצרו בשנת 2015 צונח ל- 3.9%. בקרב רכבים שיוצרו משנת 2016 ואילך, אחוז החלפת הסוללה צונח לפחות מ- 1%.

מטבע הדברים מדובר בבדיקה אחת על כמות רכבים יחסית מוגבלת, וצריך לאסוף נתונים נוספים כדי לבסס את הממצאים שעלו. יחד עם זאת, נתוני הבדיקה מקבלים אישוש כאשר משווים אותם להיקף האחריות שמעניקים יצרני הרכבים החשמליים על הסוללות: רבים מהם מעניקים אחריות ל- 8 שנים או עד כ- 150,000 ק"מ. אחריות זו מצביעה על האמונה של היצרנים ביכולת של הסוללה להחזיק מעמד קרוב לעשור (ואולי אף מעבר).

קרדיט: pexels

איזה גורמים משפיעים על החלפת סוללה?

כמו מוצרים אחרים, כך גם הסוללה מאופיינת בבלאי – תהליך טבעי אשר מפחית את כמות האנרגיה שבאפשרותה לאגור או לספק. מדד בריאות הסוללה (SOH) מתחיל מ- 100%, ויורד ככל שחולף הזמן. מהם הגורמים המרכזיים המשפיעים על הבלאי של הסוללות?

  • גיל הסוללה – ככל שעובר הזמן השינויים בהרכב הכימי של הסוללה משפיעים על מצב הבריאות שלה.
  • מחזורי הטעינה – כל מחזור כולל פריקה של הסוללה מ- 100% ל- 0 וטעינתה מחדש. יצרני הרכב מפרסמים את כמות מחזורי הטעינה המשוערת של הסוללה.
  • טמפרטורה גבוהה – אחד הגורמים המרכזיים להאצת הבלאי של הסוללה, בשל ההשפעה המשמעותית על ההרכב הכימי של הסוללה.
  • טעינה במהירות גבוהה – גורמת להתחממות משמעותית של הסוללה, ולכן תורמת להאצת הבלאי שלה.
  • מצבי קצה – ככל שהמכונית עומדת זמן רב יותר כאשר הסוללה טעונה במלואה או מכילה אחוזים בודדים, כך מואץ קצב הבלאי שלה.

איך אפשר להאריך את תוחלת החיים של הסוללה?

ישנן מספר פעולות שיכולות להקטין את הבלאי ולהאריך את תוחלת החיים של הסוללה:

צמצמו את השימוש בטעינה מהירה (טעינת DC) – כמו שכבר הבנו, טעינה במהירות גבוהה גורמת להתחממות הסוללה ועשויה לקצר את תוחלת החיים שלה. מסיבה זו, כדאי להימנע מטעינה מהירה לעיתים קרובות.

הימנעו מפריקות עמוקות – כלומר מהגעה לסוללה הטעונה בפחות מ- 20%.

יוצאים לחופשה? וודאו שאתם משאירים את הרכב עם סוללה שהיא לא 100% מלאה ולא קרובה לפריקה. מצב הטעינה האידיאלי הוא בין 40% ל- 70%.

(לא) מומלץ בחום – במיוחד בימי הקיץ הלוהטים, כדאי להותיר את הרכב בחנייה מקורה כדי למנוע התחממות ובלאי מואץ של הסוללה.

במידת הצורך, הגבילו את טעינת הסוללה ל- 80% – טעינה מלאה עשויה לפגוע בתוחלת החיים של הסוללה לאורך זמן. יחד עם זאת, חשוב מראש לבדוק את הוראות היצרן: בחלק מהסוללות החדשות טעינה מלאה אינה מגדילה את הבלאי של הסוללה.

תנהגו חכם – נהיגה שחוסכת באנרגיה מאפשרת לכם להרוויח פעמיים: גם הגדלת טווח הנסיעה עד הטעינה הבאה, וגם הגדלת תוחלת החיים של הסוללה. הסיבה – נהיגה מאומצת הכוללת זינוקים ותאוצות מהירות מובילה לפריקה מהירה והתחממות הסוללה. כמו שכבר הבנו הסוללה לא אוהבת טמפרטורות גבוהות, והימנעות מהן ככל האפשר תסייע לכם לשמור עליה לאורך זמן.

ואם הסוללה נפגעה בעקבות פריצה או תאונה?

התנהלות נכונה יכולה להאריך את תוחלת החיים של הסוללה, ולשמור עליה לאורך זמן. אך מה קורה אם הסוללה היקרה, שעלותה יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים ואף יותר – נפגעה בעקבות פריצה או תאונה? כדי לוודא שהסוללה מכוסה, חשוב לרכוש ביטוח רכב מקיף עם כיסויים לרכב חשמלי – שכולל מספר כיסויים ייעודיים.

מה זה ביטוח מקיף? הכוונה היא לביטוח רכב שמספק הגנה במקרים של פגיעה ברכוש – ברכב של המבוטח, ברכבים אחרים או ברכוש צד שלישי. ביטוח מקיף חשוב כאשר מדובר ברכבי בנזין, וחשיבותו עולה במיוחד כאשר מדובר ברכבים חשמליים עם מאפיינים ייחודיים. מסיבה זו, ביטוח מקיף לרכב חשמלי של הפניקס כולל כיסוי לסוללה בתרחישים של נזק מתאונה, פריצה או גניבה. בנוסף, ביטוח לרכב חשמלי של הפניקס כולל גם כיסוי לציוד טעינה ושירותי גרירה ודרך הכוללים גרירה לעמדת טעינה בתרחיש של התרוקנות הסוללה.

ככל שחולפות השנים, כך הסוללות ברכב החשמלי הופכות למתקדמות ויעילות יותר. בעזרת הפעולות הנכונות תוכלו לשמור עליהן וגם על הכיס.

החברה עושה מאמצים בכדי לוודא שהמידע המוצג בכתבה הינו המידע השלם והמדויק, אולם עשויים להיות שינויים ו/או להופיע בכתבה אי דיוקים ו/או שגיאות. הסתמכות על המידע הינה באחריות עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על מידע זה. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי או כל ייעוץ אחר המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.

שתפו: