כניסה
הרשמה לניוזלטר

לאחרונה, בבית החולים Mass General שבבוסטון, ארה"ב, הושתלה לראשונה באדם כליית חזיר שעברה הנדוס גנטי כך…

תוכן שיווקי | 8 במאי 2024 | תוכן שיווקי | 3 דק׳

קצבת נכות בגלל מחלת כליות? זה לא בשמיים

לאחרונה, בבית החולים Mass General שבבוסטון, ארה"ב, הושתלה לראשונה באדם כליית חזיר שעברה הנדוס גנטי כך שתתאים לגוף אדם. האם אנחנו מתקרבים לעתיד שבו מחלת כליות תהיה נחלת העבר? עוד חזון למועד. שנים רבות עוד יעברו עד שכל אדם מן השורה יוכל לעבור ניתוח שכזה. ובינתיים, חולי כליות רבים ממשיכים להתמודד יום-יום עם מחלתם. למרבה הצער, רבים אינם מצליחים לממש זכויות רפואיות שהם עשויים להיות זכאים להן, כגון קצבת נכות, או שכלל אינם מודעים למה שהם עשויים להיות זכאים לו.

מחלת כליות עשויה להתבטא בשלל אופנים ודרגות חומרה שונות: היכולת המוגבלת להפריש רעלים מהגוף עלולה לגרום לקוצר נשימה, בצקות, לחץ דם גבוה, הפרעות שינה ועוד. כמו כן, תפקוד לקוי של הכליות, שבין השאר מייצרות הורמון בשם אריתרופואטין ((שמווסת את ייצור הדם) עלול להתבטא גם בחולשה ועייפות.  ליקויים אלה עלולים לפגום קשות ביכולתו של האדם החולה להתנהל ביום יום כאחד האדם. על כן, המדינה מאפשרת לחולי כליות מסוימים לקבל שלל סעדים מהמדינה, קצבת נכות  בכלל זה. אך לא תמיד קל לחולי הכליות לקבל את קצבת הנכות המיוחלת בפועל.

מחלת כליה | צילום: Freepik

רף אפס

לפני שמתחילים בהליך בקשת קצבת הנכות, רצוי שכל חולה יוודא שהוא עומד בתנאי המינימום הנדרשים לקבלת הקצבה, ואם יש לו סיכוי סביר לקבלה. ביטוח לאומי הוא גוף ממשלתי גדול ובירוקרטי, שהתמודדות עמו היא לא תמיד קלה, ולעיתים קרובות דורשת לא מעט אורך רוח. על חולה הכליות לשאול עצמו שאלות מנחות כדוגמת: האם הליקוי שלי מצמצם את יכולתי להשתכר? האם מחלתי מונעת ממני לעבוד באופן מוחלט? יש לציין כי גם עקרות בית עשוית להיות זכאיות לקצבת נכות, בדיוק כמו אדם שעובד ומקבל משכורת.

יש לשים לב כי, בעיקרון, על מבקש קצבת הנכות להיות לפחות בן 18, ועד גיל פרישה. צעיר בגיל 16-18 גם יכול להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית אם הוא הוגדר ע"י מדינת ישראל כ'עובד קטין' בסמוך למועד אובדן כושר השתכרותו. מי שיגיש את התביעה לאחר גיל הפרישה עשוי להיות זכאי לקצבה באם ביטוח לאומי יגיע למסקנה שהוא התחיל לענות על תנאי הזכאות לפחות 90 יום לפני ההגעה לגיל הפרישה.

אילוסטרציה של כליה | צילום: jcomp מ-Freepik

גורם ההרתעה

הגשת תביעה לקבלת קצבת נכות כללית עבור חולי כליות מתחילה במילוי טופס ב.ל. 7801. את הטופס המלא יש לשלוח לביטוח לאומי בצירוף כמה וכמה מסמכים רפואיים רשמיים התומכים בדרישתו של התובע: סיכום רפואי מפורט מהרופא המטפל, אישורים על אשפוזים וטיפולים שעבר עקב מחלתו וכו'. ביטוח לאומי יבחן את המסמכים ויקבע האם התובע יקבל קצבת נכות באופן אוטומטי (ובאיזה גובה), אם הוא יזומן לוועדה רפואית או אם תביעתו תידחה על הסף.

תובעי סעדים רבים מביטוח לאומי חוששים מאוד מהתייצבות אל מול הוועדה הרפואית, ויש בכך מן ההיגיון: מספר גדול של תביעות לקבלת קצבת נכות נופלות בשלב הוועדה, שלרוב לא אורכת יותר ממספר דקות בודדות. בדקות אלה, על התובע להציג את המקרה שלו באופן חד ומשכנע, ובגיבוי כל המסמכים הקריטיים. תובעים רבים אינם יודעים כיצד עליהם להתנהל אל מול הוועדה, ואף נוטים לשכוח להביא עמם מסמכים הכרחיים.

אם תביעת החולה לא אושרה, או שהיא אושרה שלא לשביעות רצונו (הוא קיבל פחות ממה שהוא חושב שמגיע לו) הוא יוכל לערער על החלטת ביטוח לאומי עד 60 יום מיום קבלתה. במקרים מסוימים, ביטוח לאומי עשוי לקבל ערעורים שהתקבלו עד 90 יום מיום קבלת ההחלטה, אך אין להסתמך על כך.

להיעזר בכל מי שניתן להיעזר בו

ע"פ הערכות של ביה"ח שיבא תל-השומר, בישראל ישנם כיום כ-1.2 מיליון (!) אנשים החולים במחלת כליות כרונית בדרגות תפקוד שונות. למרבה הצער, אי-תפקוד כלייתי עלול בקלות להידרדר למצב בו האדם החולה מתקשה להתנהל ביום יום בכוחות עצמו ולהתפרנס בכבוד. במיוחד בשל כך, חשוב שכל אדם שעשוי להיות זכאי לקבל קצבת נכות מהמדינה בשל מחלת כליות ימצה את זכויותיו עד תום, ואם יש צורך, ייעזר בכל מי שהוא יכול להיעזר בו על מנת לקבל את המגיע לו מהמדינה.

שתפו: