אם עד לפני כמה שנים חששו ממשבר נפט, היום כבר ברור שמשק החשמל הוא מה שבאמת יצטרך להדאיג אותנו בעוד עשור וקצת. למה הדרישה לחשמל תמשיך לעלות? ולמה לרכב שלך יש חלק עיקרי בכך?
יובל בנר | 24 ביולי 2018 | תוכן שיווקי | 3 דק׳
עתיד מחשמל: איך יראה משק החשמל בשנת 2030, ואיך המכונית שלך קשורה לזה?
עולמם של יצרני החשמל אינו פשוטים כפי שאולי נראה מהצד. יצור חשמל תלוי תמיד בצריכתו ולא תמיד ברור כמה חשמל כדאי לייצר בכל זמן נתון. אומנם ברור שמזג האוויר הינו משפיע עיקרי, כך ששעות שיא החום ביולי אוגוסט הן מנבא ודאי לשיאי צריכת חשמל, אך גורמים נוספים רבים נכנסים למשוואה. בשנים האחרונות נאלצים קברניטי המשק לתת את הדעת לעלייה הצפויה בצריכת החשמל ולייצר תוכנית אב עתידית למשק החשמל הארצי. כבר היום הנתונים מצביעים על עלייה של כ-2.7% בשנה בצריכת החשמל.
קצת מספרים לפני
אין צורך בחוש בלשי מפותח כדי לשים לב שמדי שנה נשבר שיא צריכת החשמל בין החודשים יולי ואוגוסט, שכן לצד הגידול באוכלוסיה גם רמת החיים עולה – ואיתה צריכת החשמל. במספרים, מדובר על צריכה של 12,900 מגה וואט בצהרי חודש אוגוסט הקודם, ועל תחזית של 19,600 מגה וואט באותה תקופה בשנת 2030. מדובר על כ-6700 וואט שיצטרכו להיות מיוצרות ע"י גז טבעי, אותו אחד עליו אנו שומעים מדי יום וזאת הסיבה לחשיבותו. באופן כללי, תמהיל הדלקים של מדינת ישראל צפוי לעבור שינויים מרחיקי לכת. הצפי הוא שבשנת 2030 70% מיצור החשמל יתבסס על גז טבעי, 17% ממקורות אנרגיה מתחדשים ורק 13% מפחם ודלקים אחרים, שנכון לסוף שנת 2013 היוו לא מפחות מכ-40% מהתמהיל. כושר יצור החשמל כיום עומד על מקסימום של 16,400 מגה וואט. בסוף העשור הבא צפוי נתון זה לעמוד על כ-23,400 מגה וואט. עלייה משמעותית זו צפויה בין היתר להתאפשר עקב העובדה שחלק מההספק הנדרש יהיה מיוצר ע"י המגזר הפרטי, בהתאם למכסות שיוקצו לו על ידי חברת החשמל (כ-5500 מגה וואט), לצד תוספות כח של חברת החשמל עצמה (כ-1,200 מגה וואט נוספים).
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו