כניסה
הרשמה לניוזלטר

לפי לייבניץ הרוע והסבל בעולם הכרחיים כדי להבליט את הטוב

דינה גורדון | 10 באוקטובר 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

"הגאון האוניברסלי" האחרון

גוטפריד וילהלם לייבניץ (1716-1646) היה אחד מ"אנשי האשכולות" הגדולים בתולדות ההיסטוריה האנושית, ורבים טוענים שהאחרון שבהם. הידע שהיה לו, הרעיונות, ההמצאות והמחקרים שפיתח הקיפו תחומים במתמטיקה, פילוסופיה, מדעי הטבע, אנטומיה, רפואה, פילוסופיה, פסיכולוגיה, משפטים, היסטוריה ועוד. במתמטיקה הוא ידוע בעיקר כמי שפיתח את החשבון האִינְפִינִיטֶסִימָלִי ושִכְלֵל את החישוב הבינארי. בפילוסופיה הוא ידוע כמי שטען שעולמנו הוא הטוב ביותר בכל העולמות האפשריים.

לייבניץ האמין שלכל הידע שרכש יש מטרה נעלה. הוא נולד לתוך מלחמת 30 השנה (1618- 1648) שזרעה הרס וחורבן בכל אירופה, וקיווה שבניית השקפת עולם שתהיה מבוססת על איחוד של כל תחומי הידע הקיימים, תאפשר מבט ציפור על עולמנו ועל הקוסמוס כולו. לייבניץ קיווה שתבונה זו תעזור בסופו של דבר לפייס בין המעצמות, תקדם רווחה כלכלית ותשפר את תנאי החיים.

את רעיונותיו השופעים ואת המצאותיו הרבות רשם לייבניץ על כ-100,000 פתקאות, גזרי נייר, טיוטות, יומנים ומכתבים שאותם הוא גיבב בערמות בארון מגירות בספריית דוכסות האנובר שבגרמניה, שאותה הוא ניהל רוב חייו. נראה שייקח עוד שנים רבות לסיים לעבור על כל הררי הנייר הללו, לערוך ולפרסם אותם, כפי שכותב ד"ר מיכאל קמפה בספרו. ד"ר קמפה הוא היסטוריון העומד בראש מכון לייבניץ באקדמיה למדעים ומדעי הרוח בגטינגן (Göttingen) שבגרמניה.

מיכאל קמפה, "לייבניץ", תרגום אביעד שטיר, ידיעות ספרים, ספטמבר 2024

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: