נתיבי מחשבתם של חכמי התלמוד מוכיחים כי אין תחליף למחשבה אנושית עצמאית
גלית דהן קרליבך | 11 ביולי 2023 | תרבות ואמנות | 3 דק׳
בעידן של בינה מלאכותית, תהיו חכמים
ספרו החדש של ד"ר שמואל פאוסט נפתח במדרש מעניין מהתלמוד הבבלי. רבי אלחנן ורבי אלעזר הצעירים יוצאים לבקר את רבם הזקן והחשוב רבי יהושע. כשהם נשאלים לחידוש שלמדו בבית המדרש הם עונים לו בצניעות מתבקשת: "תלמידיך אנו ומימיך אנו שותין". את רבי יהושע התשובה הצנועה הזו אינה מרשימה והוא אומר: "אף על פי כן אי אפשר לבית המדרש ללא חידוש".
מדרש זה מהווה הקדמה לספר שכל כולו מוקדש לחשיבה התלמודית ומעלה אותה על נס. המחשבה והרצון ללמוד צורות חשיבה שונות חשובים שבעתיים דווקא בעידן שבו חסידי הבינה המלאכותית נדחפים לכל פינה ומשליטים אותה ככלי היחיד ובהמשך התחליף למחשבה אנושית עצמאית. ואכן, קשה שלא לרחם על האלגוריתם שייאלץ ללמוד את נתיבי מחשבתם של חכמי התלמוד. נתיבים עקלקלים מצפים לו.
בפרק "חשיבה בהפרעה" מביא פאוסט כדוגמה, המנוגדת לחשיבה התלמודית, את מודל הספרייה האקדמי שבו שוררת דממה מוחלטת. לעומת זאת, הלימוד התלמודי נעשה תמיד תוך רעש למדני וזמזמני. אנקדוטה מעניינת שמובאת בפרק זה מספרת על המלחין אנדרה היידו שהקליט את פס הקול של בית המדרש.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו