כניסה
הרשמה לניוזלטר

בגופנו קיים “שעון ביולוגי” הקובע כמה מהר או לאט יזדקנו תאי גופנו. כיצד עובד המנגנון הזה, ומהם הגורמים המאיצים או מעכבים אותו?

רקפת תבור | 8 בינואר 2024 | מדע וטכנולוגיה | 19 דק׳

אנחנו מקצרים את החיים שלנו בכל מיני דרכים – אבל יש דרך להפוך את זה

בסרט המיתי "המוות נאה לה" משנות ה-90 בכיכובן של מריל סטריפ וגולדי הון, החשש של הגיבורות להזדקן מביא אותן לחתום על חוזה עם השטן ולשתות שיקוי נעורים שיעצור את הזקנה ויקנה להן מראה צעיר יותר. מאז שיצא הסרט לאקרנים, הומצאו דרכים קוסמטיות שונות האמורות לאפשר לנו לתעתע קצת בגורל, ולנסות לחמוק מגילנו האמיתי.

אך הטבע חזק מהכול, ומדֵי פעם אנחנו פוגשים גבר או אישה שבאמת נראים צעירים לגילם. רבים מהם אינם יכולים להסביר מדוע הם נראים צעירים יותר מחבריהם, וכשמחמיאים להם על כך, הם רק עונים את התשובה המוכרת: שיש להם "גנים טובים". עם זאת, יש אנשים הנראים דווקא מבוגרים יחסית לגילם האמיתי. עליהם אולי נחשוב ש"הם מזדקנים לא טוב" וגם בכך נאשים את הגנים או את התלאות שהם עברו בחייהם.

בשנים האחרונות פיתחו מדענים שיטות מדידה המצליחות לקבל אומדן מדויק יותר לגיל הביולוגי שלנו – לקצב ההזדקנות האמיתי של הגוף, לעומת גילנו הכרונולוגי. המחקרים מראים כי אכן יכולים להתגלות פערים משמעותיים בין הגיל הכרונולוגי שלנו לקצב הזדקנות הגוף – לטוב ולרע.

צילום: Shutterstock

שתפו: