כניסה
הרשמה לניוזלטר

קבוצת חוקרים הודית צללה ל"כתבי הוֶודוֹת" מהמיתולוגיה ההודית המתארים בצורה מדוקדקת וקוהרנטית כלי תעופה מתקופות עתיקות, ואף בנו מודלים של חלקם והעבירו אותם ב"מנהרת רוח" שבאוניברסיטת קליפורניה באירווין. "ניסינו להבין אם כל הסיפורים על כלי טיס עתיקים הם סיפורי בדיה עתיקים או שאולי יש בהם גרעין של אמת", אומר בריאיון למגזין אפוק אנריקו בקריני, המוביל את קבוצת החוקרים

רקפת תבור | 8 באוקטובר 2023 | מדע וטכנולוגיה | 11 דק׳

הפוך מספרי ההיסטוריה: החוקרים שבודקים האם כלי תעופה קדומים שימשו את האנושות – הרבה לפני ההמצאות המוכרות למדע

מאז העת העתיקה ניסו אנשים להבין כיצד לגרום לכלי תעופה להמריא לשמים. אם זה באמצעות עפיפונים, כדורים מעופפים או כלי טיס של ממש, חוקרים מסכימים היום שזמן רב לפני שהאחים רייט הרימו באוויר את המטוס הראשון שלהם, בתחילת המאה ה-20, לפני שהאחים מונגולפייר יצאו לטיול בכדור הפורח במאה ה-18, ואפילו לפני שלאונרדו דה וינצ'י תכנן את המכונות המעופפות שלו במאה ה-15, חיו אנשים שחשבו על הנושא לעומק, בין שהצליחו במשימתם ובין שלא.

אחת הסיבות שאנשים חשבו על כלי תעופה קשורה אולי לעובדה שהמיתולוגיות של העמים השונים תיארו בדרכים ציוריות סוגים שונים של טיסות אנושיות: החל מהשטיח המעופף של שלמה המלך, מרכבת האש המעופפת של הנביא יחזקאל ועד הניסיון הכושל של דדלוס ואיקרוס מהמיתולוגיה היוונית לעוף קרוב לשמש, באמצעות כנפיים ענקיות עשויות מנוצות ומשעווה.

אך בקרב המיתולוגיות השונות, יש במיוחד מיתולוגיה מסקרנת אחת המבדילה את עצמה ברמת האזכורים לכלי תעופה ובדרך שבה הם מתוארים – המיתולוגיה ההודית. המיתולוגיה ההודית העתיקה הועברה באמצעות "כתבי הוֶודוֹת", שתי יצירות אפיות עתיקות גדולות: "מַהָאבְּהָארַטַה" ו"ראמאיאנה" (Ramayana), לצד טקסטים עתיקים נוספים.

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: