כניסה
הרשמה לניוזלטר

ישראל מנהלת מגעים עם חמולות ושבטים ברצועת עזה שמסוכסכים עם חמאס, כדי שיאבטחו את משלוחי הסיוע ההומניטרי ויקבלו אחריות ביטחונית על כמה אזורים בעיר עזה

יוני בן מנחם | 3 במרץ 2024 | מחשבות | 4 דק׳

ישראל פתחה במגעים עם חמולות ברצועה | פרשנות

על פי גורמים ברצועת עזה, ישראל פתחה במגעים אינטנסיביים עם חמולות ושבטים ברצועה, בניסיון למסור להם שליטה ביטחונית ומנהלית באזורי מגורים מסוימים. זאת במטרה להקים שלטון חלופי לתנועת חמאס. הניסיון הישראלי הוא בהתאם לאחת ממטרות המלחמה – למוטט את שלטון חמאס, ובהתאם לתוכנית היום שאחרי המלחמה, שראש הממשלה נתניהו העביר לאישור הקבינט הביטחוני.

ישראל מנסה להקים שלטון מקומי ברצועה לאחר כיבושה ופירוזה מנשק, למרות ניסיון קודם שבו היא נכשלה. הממשל הצבאי הישראלי הקים אחרי 1977 ביהודה ושומרון ארגונים פוליטיים פלסטיניים שהתנגדו לאש"פ, ותמכו בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שתתקיים לצד מדינת ישראל. הם נקראו "אגודות הכפרים". מטרת האגודות האלה הייתה להחליש את כוחו של אש"פ, אולם קרה בדיוק ההפך: אש"פ החל להתנקש בראשי האגודות האלה, והוא זה שהחליש אותן. גם השחיתות התפשטה בהן די מהר לאחר שקיבלו לידיהן כוח ונשק מישראל. בסופו של דבר הן התפרקו, עם כתם גדול של שיתוף פעולה עם ישראל עד עצם היום הזה.

המהלך הישראלי החדש ברצועת עזה מזכיר גם את הניסיון הכושל של ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן להקים שלטון אזרחי חלופי באמצעות ברית עם שבטים וגורמים מקומיים.

שיירת משאיות סיוע הומניטרי נכנסות לרצועת עזה, 21 באוקטובר 2023 | צילום: Eyad BABA / AFP) (Photo by EYAD BABA/AFP via Getty Images

שתפו: