כניסה
הרשמה לניוזלטר

כדי ללמוד על תפקידו האמיתי של החינוך, צריך לחזור לשנת 384 לפני הספירה

פרופ׳ יולי תמיר | 9 באוקטובר 2014 | מחשבות | 3 דק׳

הגיע הזמן לחזור למקור

בישראל, כמו ברבות ממדינות המערב, ישנה תחושה שהחינוך הציבורי במשבר. התחושה נובעת משינויים רבים החלים בכלכלה ובחברה המודרנית. במידה רבה תחושת הכישלון היא תולדה של הצלחה - כיום אנו לוקחים כמובנית מאליה את העובדה כי כל ילד וילדה מצויים במסגרת חינוכית מגיל שלוש ועד לגיל 18, מקבלים את ביעור הבערות כדבר כמעט ״טבעי״ ומניחים שכל אדם צעיר אמור לרכוש תואר אקדמי.

לפני דור או שניים הישגים אלו היו חזון שעוד רבה הדרך להגשימו. בתקופה זו אפשר היה לראות איך החינוך ״מתקדם״: כל דור היה משכיל מקודמו והורים הניחו כי ילדיהם ילמדו שנים רבות, וירכשו ידע רב יותר מהם.

אבל כיום החברה המערבית היא החברה המחונכת ביותר שחיה אי פעם. מכאן ואילך עשוי אמנם להיות גידול איטי והדרגתי ברמת ההשכלה של האוכלוסייה הבוגרת, אולם התנופה נעצרה והדור הנוכחי יודע היטב כי ילדיו, וילדי ילדיו לא יהיו יותר משכילים ממנו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
החיילים שקים ג'ונג-און שלח לחזית האוקראינית – לא מה שחשבתם

יאן יקיאלק

איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
תפסיקו לחשוב שאתם חיים בסרט, זאת בעצם סדרה | דעה

ד"ר משה רט

איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
מלחמת גיוס המרגלים

איל לוינטר

איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
אנחנו הרבה יותר מ"חילוני", "מסורתי", "דתי" ו"חרדי" | דעה

ד"ר משה רט

מטוס F-16 ישראלי
ישראל אותתה לאיראן: לא נהסס לפגוע באתרי הגרעין | דעה

עודד עילם

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי עם אנשי צבא, 24 באוקטובר 2007
אין הבדל בין ח'מינאי לנסראללה או סינוואר. לכן על ישראל לחסלו | דעה

יוני בן מנחם

שתפו: