הממשלה מקדמת מהלך להדחת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, אך הדרך לשם מורכבת ועמוסה במכשולים משפטיים. מהם שלבי ההליך, ומה עשוי להכריע את גורלו?
המסלול להדחת היועמ"שית והאתגרים של הממשלה בדרך לשם
ב-5 במרץ שלח שר המשפטים, יריב לוין, מכתב למזכיר הממשלה, ובו דרש להעמיד על סדר יומה של הממשלה הצעת החלטה להבעת אי אמון ביועמ"שית, גלי בהרב מיארה. משמעות הצעד היא פתיחת הליך להדחתה.
לוין כתב: "אבקש להעמיד על סדר יומה של הממשלה את הצעת ההחלטה הבאה: הממשלה מחליטה להביע אי אמון ביועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, נוכח התנהלותה הבלתי הולמת, ונוכח קיומם של חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין הממשלה לבין היועצת המשפטית לממשלה, היוצרים מצב המונע שיתוף פעולה יעיל".
הצעד שמוביל לוין נחשב חריג ובעל משמעות משפטית-חוקתית ופוליטית רבה. היועמ"שית היא גורם משפטי בכיר המשלב תפקידים של ראש התביעה הכללית ושל היועץ המשפטי לממשלה ולמוסדותיה. באופן מסורתי, נהוג לראות בתפקיד הזה פונקציה עצמאית וא-פוליטית המחויבת קודם כל לשמירה על שלטון החוק ועל אינטרס הציבור, יותר מאשר לתפיסה פוליטית של הממשלה המכהנת.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו

היועמ"שית גלי בהרב מיארה ושר המשפטים יריב לוין, 1 באוקטובר 2024 | צילום: Oren Ben Hakoon/POOL