כניסה
הרשמה לניוזלטר

ד"ר רון שלייפר, ראש מרכז אריאל לתקשורת וביטחון ומומחה ללוחמה פסיכולוגית, מסביר בריאיון לאפוק על עקרונות הלוחמה הפסיכולוגית של איראן ושלוחותיה. "רואים את התוצאות של הלוחמה הפסיכולוגית שאיראן מפעילה – חלק מהאנשים חוששים לצאת מהבתים או לנסוע בכביש. זה משפיע גם על מקבלי ההחלטות בממשלה"

קרן זריהן | 18 באוגוסט 2024 | חדשות | 6 דק׳

"האיראנים מצליחים ליצור השפעה ממשית בלי לעשות כלום חוץ מלהצהיר הצהרות. זו הצלחה גדולה של לוחמה פסיכולוגית"

"התוכנית של איראן היא לעלות לזירה העולמית באמצעות נשק גרעיני", מסביר ד"ר רון שלייפר, ראש מרכז אריאל לתקשורת וביטחון ומומחה ללוחמה פסיכולוגית. "לשם כך, עליה להשתלט תחילה על הנהגת האסלאם, שזו משימה קשה מאוד, כי השיעים הם רק 15% מתוך האסלאם לעומת 85% סונים. לאחר מכן הם רוצים להשליט את האסלאם על כל העולם. ברור שמבחינה פיזית הם הצד החלש פה, ולכן הם עושים את זה בשיטת הפרוקסי, ונותנים לאחרים להילחם בשבילם, כמו במלחמה הקרה. גם החמאס הוא הרבה יותר חלש יחסית לישראל, ולכן הם צריכים להשתמש בלוחמה פסיכולוגית.

"אפשר לשרטט סקלה של עלייה בסולם האלימות בין סוגי לוחמה שונים. למטה נמצאת לוחמה פסיכולוגית שהיא בכלל לא אלימה; אחר כך טרור, שפוגע באופן מקרי באוכלוסיית האויב; ומעליו לוחמת גרילה, שפוגעת בכוחות של האויב.

"איראן מתכננת ומממנת את הפעילות של חמאס, וכלפי חוץ לכאורה לא קשורה אליה. רק באפריל הייתה קפיצת מדרגה, שבה איראן תקפה בגלוי את ישראל והכול נחשף. כשהתקיפה האיראנית נכשלה, האיראנים בעצם כבר ניסו את כל הכלים שיש להם – טרור, גרילה, חמאס, חיזבאללה, בהצלחות לא קטנות.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי נואם כשהוא מוקף באנשי משמרות המהפכה, 24 באוקטובר 2007 | צילום: HOSSEIN FATEMI/Middle East Images/AFP via Getty Images

שתפו: