כניסה
הרשמה לניוזלטר

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, אמר כי אם ייבחר לא יבוא להגנתן של מדינות נאט"ו שיותקפו על ידי רוסיה, אם אלה לא השקיעו לפחות 2% מהתמ"ג שלהן בהגנה

דורון פסקין | 14 בפברואר 2024 | חדשות | 2 דק׳

מזכ"ל נאט"ו על רקע איומיו של טראמפ: 18 מתוך 31 המדינות בנאט"ו עומדות ביעד הוצאות הביטחון שנקבע

מספר שיא של 18 מתוך 31 המדינות החברות בנאט"ו צפויות לעמוד השנה ביעד הוצאות הביטחון של הברית, כך לפי מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג. בתדרוך לכתבים היום (רביעי) אמר סטולטנברג כי "בעלות הברית האירופאיות מוציאות יותר" כדי לעמוד ביעד הארגון להוציא לפחות 2% מהתמ"ג על הגנה. עם זאת, "לחלק מבעלי הברית יש עוד דרך לעשות". לדבריו, בעלות הברית "משיגות התקדמות אמיתית".

העמידה ביעד הוצאות הביטחון מהווה מהפך משמעותי שחל מאז שנת 2014, בה שלוש מבעלות הברית בלבד עמדו ביעד ההוצאות. סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה באותה שנה גרם למדינות לשנות את המגמה של הקטנת ההוצאות הביטחוניות, שהשתרשה אצלן לאחר סיום המלחמה הקרה. הגדלת הוצאות הביטחון צברה תאוצה משמעותית בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022. לפי המזכ"ל, מאז ההתחייבות להגברת ההשקעות בביטחון בשנת 2014, בעלות הברית האירופאיות וקנדה הוסיפו יותר מ-600 מיליארד דולר לתקציבי ההגנה, ובשנה שעברה נרשמה עלייה חסרת תקדים של 11% מצד החברות האירופאיות וקנדה.

הכרזה זו של סטולטנברג הגיעה על רקע דבריו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שהצהיר כי אם ייבחר, לא יבוא להגנתן של מדינות נאט"ו שיותקפו על ידי רוסיה, אם אלה לא השקיעו לפחות 2% מהתמ"ג שלהן בהגנה.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג במסיבת עיתונאים במטה נאט"ו בבריסל, בלגיה, 29 בנובמבר 2023 | צילום: Omar Havana/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: