כניסה
הרשמה לניוזלטר

שמה של ישראל לא הוזכר במסמך, אולם התוכן והעיתוי שלו רומזים למלחמה ברצועת עזה

דורון פסקין | 11 בפברואר 2024 | חדשות | 2 דק׳

מזכר חדש של ביידן: סיוע צבאי יותנה בהבטחות לכיבוד החוק הבינלאומי

מזכר ביטחון לאומי, שפרסם ביום חמישי הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, מאפשר הפסקה מיידית של סיוע צבאי למדינות שמפרות הגנות בינלאומיות על אזרחים בזמן עימותים. המזכר, שעל פי החוק האמריקני נכנס לתוקף מידי (אם כי נשיא אחר יכול לבטלו) מעמיד בסימן שאלה את המשך הסיוע הצבאי לשתי מדינות שנשענות על ארה"ב ונמצאות בימים אלה בעימות מזוין – ישראל ואוקראינה, אם כי שמותיהן לא הוזכרו במסמך.

למרות ששמה של ישראל לא הוזכר, כאמור, תוכן הצו ועיתויו מרמזים לאירועי המלחמה ברצועת עזה. כך למשל, במזכר הנשיאותי נכתב כי מזכיר המדינה צריך "להשיג הבטחות כתובות אמינות ומהימנות מנציג של המדינה המקבלת [סיוע] בכל אזור של סכסוך מזוין" כי היא "תקל ולא תשלול, תגביל או תכשיל באופן שרירותי, במישרין או בעקיפין, את ההובלה או המסירה של סיוע הומניטרי מטעם ארה"ב או במסגרת מאמצים בינלאומיים לאספקת סיוע הומניטרי, הנתמכים על ידי ממשלת ארה"ב".

לפי המזכר, למזכיר המדינה האמריקני יש 45 יום, החל מה-8 בפברואר, לקבל את אותן הבטחות מהמדינות המקבלות סיוע צבאי. אם מזכיר המדינה או מזכיר ההגנה סבורים כי אמינות ומהימנות ההבטחות הללו נמצאות בסימן שאלה, "יש לדווח על כך לנשיא, באמצעות עוזר הנשיא לענייני ביטחון לאומי, תוך 45 ימים מהערכה זו, ולציין את הצעדים הבאים המתאימים שיש לנקוט כדי להעריך ולתקן את המצב. תיקון כזה יכול לכלול פעולות החל מריענון ההבטחות ועד השהיית העברות נוספות של ציוד ביטחוני, או, לפי העניין, שירותי ביטחון", הוסיף המזכר הנשיאותי.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך פגישה בבית הלבן, 9 בפברואר 2024 | צילום: Alex Wong/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: