כניסה
הרשמה לניוזלטר

מערכת הרישום החדשה של אופניים וקורקינטים חשמליים עלתה לאוויר. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מנסים לוודא שרוכבים שביצעו עבירה ותועדו במצלמה – יקבלו דוח מבלי לחמוק מכך

גיא חדד | 8 בפברואר 2024 | חדשות | 2 דק׳

החל מאוגוסט: חובת התקנת לוחית רישוי לקורקינטים ואופניים חשמליים

מערכת הרישום החדשה של אופניים וקורקינטים חשמליים עלתה לאוויר. על פי התקנה החדשה של משרד התחבורה, שאושרה בוועדת הכלכלה של הכנסת בדצמבר 2023, החל מה-1 באוגוסט יחויב כל רכב תחבורה קלה ("מיקרו-מוביליטי") לשאת לוחית רישוי. לשם כך, נדרשים כל בעלי הרכב הקל להירשם במאגר מקוון של משרד התחבורה. על פי הודעת המשרד, מטרת התקנה היא לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הסובבים אותם ואת עצמם.

בעשור האחרון הפכו כלי רכב דו גלגליים חשמליים לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בישראל. על אף היתרון הגלום בהם להתניידות ולצמצום העומס בכבישים, הם גובים קורבנות רבים: על פי דוח סיכום השנה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2023, בשנה שעברה נהרגו 26 רוכבי אופניים חשמליים, ושני רוכבי קורקינט חשמלי – עלייה של 70% במספר ההרוגים באופניים חשמליים ביחס לממוצע השנים 2022-2020.

החל משנת 2014, מסדיר משרד התחבורה את השימוש בכלי רכב אלה, כאשר בין היתר נקבע תקן לכלי הרכב, גיל רכיבה, חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה, חובת הכשרה עיונית, והורחבו סמכויות האכיפה גם לפיקוח העירוני. אולם לדברי המשרד, עד כה מאמצי האכיפה לא היו יעילים מספיק, מכיוון שרכבי תחבורה קלה אינם חייבים בנשיאת לוחית מזהה. כך, הרוכבים יכולים להתחמק ולהימנע מדוח על עבירה שביצעו, גם אם העבירה או התאונה תועדו במצלמה.

ישראלים רוכבים על קורקינט חשמלי בתל אביב, 19 ספטמבר 2023 | צילום: Miriam Alster/Flash90

שתפו: