כניסה
הרשמה לניוזלטר

פרופ’ גד יאיר, מרצה וחוקר בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה שבאוניברסיטה העברית, מדבר בריאיון לאפוק על שינויים תפיסתיים בחברה ובחינוך בישראל בעקבות ה-7 באוקטובר

קרן זריהן | 8 בפברואר 2024 | חדשות | 9 דק׳

“ישראל תהיה חברה מיליטריסטית יותר – וזה לא בהכרח דבר רע”

"יש לנו הרבה אשליות שחשוב להתפכח מהן", אומר פרופ' גד יאיר, מרצה וחוקר בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה שבאוניברסיטה העברית. "אחת מהן היא האשליה הכלכלית – הציפייה שלנו היא שברגע שיש לנו השקעה בחברה מסוימת, אז יהיו לנו יחסים טובים איתה ותמיכה חד משמעית שלה. זה מאוד בולט מול טורקיה, למשל. יש איזו הנחה תרבותית שאם ננפוש שם ונשים שם כסף רב, אז טורקיה תתמוך בנו באופן אוטומטי במלחמה; ופעם אחרי פעם אנחנו מתעוררים להפתעה, שכאשר יש מאבק של ישראל כנגד מוסלמים, אז המוסלמים בטורקיה תומכים במוסלמים ולא בישראל.

"התפיסה של שמעון פרס על מזרח תיכון חדש מבוססת על ההנחה ששיתופי פעולה כלכליים בתוך מדינות המזרח התיכון, ייצבו מזרח תיכון חדש שאין בו מלחמות. אל מול תפיסות רדיקליות באסלאם שמצפות להשמדתה של ישראל, ההנחה הזו באמת לא מציאותית. לא משנה כמה ניסע לטורקיה, בסוף היום יש כאן התנגשות בין ציוויליזציות. האסלאם מצופף שורות, וישראל תמיד תהיה מוקצית מחמת המיאוס או לכל היותר נסבלת. אבל 50 שנה אחרי השלום עם מצרים, את לא רואה מצרים מבקרים בתל אביב או בהר הבית".

פרופ' יאיר ניהל את "המכון לחקר הטיפוח בחינוך" (2018-2011) באוניברסיטה העברית. במסגרת מחקריו פיתח את התיאוריה של טראומה תרבותית, והראה כיצד עבר טראומטי משפיע על תרבות היומיום.

לוחמי צה"ל פועלים ברצועת עזה | דובר צה"ל

שתפו: