כניסה
הרשמה לניוזלטר

כיצד פועלות רוסיה ואיראן בתוככי האו"ם כדי לקדם את האינטרסים שלהן? מה מתרחש בתוך מועצת הביטחון? ומדוע יש המכנים אותה "הממשלה העולמית"? מומחים לזירה הבין-לאומית ודיפלומטים מסבירים על אופן פעולת האו"ם בימים אלה, ואיזה השפעה יש לו על ישראל

יובל גומא | 21 בינואר 2024 | חדשות | 8 דק׳

"באו"ם חברות 193 מדינות – רובן מדינות עולם שלישי, עניות, אוטוריטריות או מוסלמיות"

מאז אירועי ה-7 באוקטובר, קברניטי המדינה שבו והדגישו כי זירת המלחמה הנוכחית אינה מתרחשת רק בשדה הקרב אלא גם בזירה הדיפלומטית, בין היתר – מעל במת האו''ם. בשבועות שחלפו מאז פרוץ המלחמה הספיק האו''ם לקבל מספר החלטות גינוי של ישראל ולצאת בקריאות שנויות במחלוקת, ביניהן אמירתו של מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש כי "מתקפת חמאס לא התרחשה בחלל ריק".

אך כיצד למעשה פועל האו"ם? מה ההבדל בין העצרת הכללית למועצת הביטחון, ואיך זכות הווטו משרתת את האינטרסים של המעצמות הגדולות? ואולי השאלה החשובה מכולן, היא – האם להחלטותיו יש השפעה אמיתית על ישראל?

המטרה: למנוע מלחמת עולם

האו''ם נוסד בשנת 1945 לאחר מלחמת העולם השנייה, במטרה להצליח היכן שחבר הלאומים, הארגון הבינלאומי שקדם לו, נכשל: למנוע את פריצתה של מלחמת עולם נוספת באמצעות קיום דיאלוג בין-מדינתי. עם זאת, בחלוף השנים האו''ם עבר שינויים ותהפוכות משמעותיים, ולטענת מומחים וחוקרים – הוא שינה במידה רבה את פניו המקוריות.

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: