כניסה
הרשמה לניוזלטר

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי על פי הערכת מודיעין אמריקנית קיימת שחיתות רבה ואי תפקוד במערך הטילים הסיני, העשויים לגרום לשי ג’ין-פינג לשקול את מעורבותה של ארצו בפעולה צבאית משמעותית

יובל גומא | 7 בינואר 2024 | חדשות | 1 דק׳

דיווח: הדחת הבכירים בשורות הצבא הסיני נובעת משחיתות נרחבת. “טילים מולאו במים במקום בדלק”

על פי המודיעין האמריקני, הטיהור המשמעותי שהנשיא שי ג'ין-פינג ביצע בצבא השחרור העממי של סין נבע משחיתות נרחבת בשורותיו – כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג. בדיווח, המבוסס על "אנשים המכירים את הערכת המודיעין", ציינו מספר דוגמאות לשחיתות בצבא סין, ביניהן "טילים שמולאו במים במקום בדלק", וכן כמות גדולה של משגרי טילים במערב סין, שאינם נמצאים במצב תקין המאפשר שיגור אפקטיבי שלהם.

על פי הדיווח, השחיתות ב"כוחות הטילים" של סין ובשדרת הפיקוד הצבאית והתעשייה הביטחונית במדינה היא כה נרחבת, ומעלה שאלות לגבי יכולתה של סין לקחת חלק במלחמה עתידית. לפי הדיווח, המצב עשוי לגרום לשי לשקול מחדש את מעורבותה של סין בפעולה צבאית במהלך השנים הקרובות.

שי השקיע מיליארדי דולרים במטרה להפוך את צבא סין לכוח מודרני עד שנת 2027, כאשר אחת מהמטרות העיקריות שלו הייתה הגברת עוצמת הטילים, אשר ימלאו תפקיד מרכזי בכל פלישה אפשרית עתידית לטייוואן. סימנים פומביים לניסיונו של שי למגר את השחיתות בקרב הכוחות המזוינים הופיעו לראשונה ביולי 2023, כאשר הגוף הצבאי העליון של סין הכריז על מנגנון חדש לאיתור ומניעת סיכוני שחיתות. בעקבות חקירת שחיתות רטרוספקטיבית שכללה שמונה יעדי חקירה עיקריים, ביניהם איתור הדלפות מידע וסיוע לחברות מסוימות בזכייה במכרזים, התקבלו דיווחים כי שלושה מפקדים בכירים בכוח הטילים נחקרו והודחו. כמו כן, ב-29 בדצמבר הגוף המחוקק העליון של סין הדיח תשעה בכירים, ביניהם חמישה בכירים הקשורים ליחידות הטילים, ולפחות שניים מהמחלקה לפיתוח ציוד. מספר ימים קודם לכן, גוף הייעוץ הפוליטי המרכזי של סין הדיח שלושה מנהלי מפעלים לייצור טילים הנמצאים בבעלות המשטר הסיני.

נשיא סין שי ג'ין-פינג | צילום: Kent Nishimura/Getty Images

שתפו: