כניסה
הרשמה לניוזלטר

צה"ל פרסם לפני זמן קצר את ממצאי התחקיר סביב נסיבות מותם של שלושת החטופים מירי כוחות צה"ל. המסקנות הוצגו השבוע לרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן

צוות מגזין אפוק | 28 בדצמבר 2023 | חדשות | 4 דק׳

פורסמו מסקנות התחקיר לנסיבות מותם של שלושת החטופים. הרמטכ"ל: "צה"ל כשל באירוע זה"

ממצאי התחקיר כפי שפורסמו על ידי צה"ל:

  1. ב-15 בדצמבר 2023, במהלך ימי לחימה עצימים בשג'עייה, לוחם צה"ל ירה לעבר שלוש דמויות, אותן זיהה כאיום, ופגע בשניים מהחטופים שנהרגו. הדמות השלישית ברחה.
  2. המפקדים הכריזו "חדל אש" במטרה לזהות את הדמות השלישית. לאחר כ-15 דקות, המג"ד שמע קריאות בעברית, "הצילו" ו"יורים עליי", הורה על פקודת חדל אש נוספת, וקרא בעברית "צא לכיווני". הדמות יצאה ממבנה לכיוון הכוח. שני לוחמים מהכוח, שלא שמעו את הפקודה בשל רעש מטנק סמוך, ירו לעברה והרגו את החטוף השלישי.
  3. מתחקור וניתוח הממצאים ותיעוד אווירי של מרחב האירוע, עלה כי החטופים צעדו ללא חולצות, וכי אחד מהם נופף בדגל לבן. החייל היורה עמד בעמדה עם ראייה מוגבלת למיקום החטופים.
  4. בסיום האירוע, לאחר טיהור וסריקות, עלה החשד כי מדובר בחטופים. הגופות הועברו לבדיקה בשטח ישראל, שלאחריה התברר כי מדובר בשלושה חטופים ישראליים.
  5. קודם לאירוע, ב-10 בדצמבר 2023, אותר פתק ובו הכיתוב בעברית "הצילו" ביציאה מפיר מנהרה במרחב שג'עייה. לצד הפתק נמצאה תעודה מזהה של פעיל חמאס. הפתק הועבר לבדיקה, אך לא עלה מידע הקושר אותו להימצאות חטופים במרחב. הערכת הכוחות בשטח הייתה כי מדובר בניסיון של חמאס לבצע הטעיה ולמשוך את הכוחות למארב.

  6. ב-10 בדצמבר 2023, כוחות של סיירת גולני פעלו במרחב שכונת שג'עייה ופשטו על מספר מבנים, לאיתור מחבלים ואמצעי לחימה. הכוחות פרצו לתוך מבנה, ושילחו לתוכו כלב של יחידת "עוקץ" לטובת איתור חומרי נפץ. התפתחה במקום לחימה, שבמהלכה המחבלים ירו בכלב ולעבר הכוחות מתוך המבנה. הכוחות השיבו באש למקורות הירי וחיסלו מחבל במרחב.
  7. במהלך הקרב של סיירת גולני, מפקדי הכוח שמעו מתוך המבנה קריאות לעזרה בשפה העברית, "הצילו" ו"חטופים". הערכת הכוח הייתה שמדובר בניסיון הטעיה של מחבלים. חוליית ההנדסה שפעלה עם הכוח הצביעה על המבנה כחשוד במלכוד, ולכן הכוח נמנע מכניסה למבנה. חלק מהכוח שמע את הקריאות, אך חשד כי מדובר בניסיון של המחבלים למשוך את הכוחות פנימה לתוך המבנה ולפגוע בהם, דבר שקרה בעבר.

    [caption id="attachment_545935" align="alignnone" width="500"] המבנים מהם בוצע ירי | צילום: דובר צה"ל[/caption]

  8. על בסיס חשדות אלו, הכוחות יצאו מהמבנה והכווינו ירי של מסוקי קרב וטנקים לעבר המבנה והמרחב. בתקיפות אלו ככל הנראה חוסלו חמישה מחבלים שניסו להימלט מהמקום.
  9. מסריקות שבוצעו במבנה לאחר אירוע הירי בחטופים ב-15 בדצמבר 2023, אותרה מצלמה שהייתה על גבי הכלב שנהרג. הממצאים העלו כי החטופים שהו במבנה שבו פעל הכוח, וכי המחבלים שחוסלו היו אלו שהחזיקו בחטופים. בתיעוד שנמצא על הכלב לא נראים החטופים, אך קולם נשמע כשהם זועקים לעזרה. בסיום הקרב, ולאחר שחוסלו המחבלים שהחזיקו בחטופים, החטופים ככל הנראה יצאו מהמבנה במסע מילוט.

    [caption id="attachment_545938" align="aligncenter" width="590"] שלטים עליהם נכתבו קריאות לעזרה שאותרו בתאריך 14.12.23 על מבנה סמוך למקום האירוע | צילום: דובר צה"ל[/caption]

    [caption id="attachment_545936" align="aligncenter" width="590"] שלטים עליהם נכתבו קריאות לעזרה שאותרו בתאריך 14.12.23 על מבנה סמוך למקום האירוע | צילום: דובר צה"ל[/caption]

  10. ב-14 בדצמבר 2023 זוהו על ידי צילום רחפן בשעות הבוקר שלטים ועליהם כיתוב "SOS" ו"הצילו, 3 חטופים" על מבנה במרחק 200 מטר מהנקודה בה נהרגו החטופים. בסמוך למבנה זוהו חביות כחולות, המאפיינות איתורים ממולכדים שהכוחות פגשו במרחב שג'עייה, ועל כן הוא נחשד במלכוד.

    [caption id="attachment_545937" align="alignnone" width="500"] צילום אווירי של המרחב בו בוצע הירי | צילום: דובר צה"ל[/caption]

במסקנות התחקיר שפרסם צה"ל נכתב כי לדרג הפיקודי היה מידע על הימצאותם של חטופים במרחב שג'עייה, ואף נעשו פעולות למניעת תקיפת איתורים אשר היה לגביהם חשד בדבר הימצאות חטופים. במקרה הזה, כך לפי התחקיר, לא היה מודיעין אודות אף אחד מהמבנים בהם שהו החטופים.

צילום אווירי של מרחב שג'עייה ובו מיקום רצף האירועים המוזכרים בתחקיר | צילום: דובר צה"ל

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
דיווח על פצועים במטח של כעשרה פצמ"רים לעבר כרם שלום

אורן שלום

חמאס נטל אחריות לאירוע; משרד החוץ: "בזמן שצה"ל מסייע בסיוע הומניטרי דרך מעבר כרם שלום, מחבלים יורים רקטות לאותו אזור"

נתניהו: ישראל לא תסכים לדרישות החמאס שמשמעותן כניעה

אורן שלום

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם היום הצהרה מוקלטת בה התייחס לעסקת החטופים

הממשלה אישרה: ערוץ אל ג'זירה בישראל ייסגר

אורן שלום

שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים לסגירת הערוץ. נתניהו: "ערוץ ההסתה אל ג'זירה ייסגר בישראל"

שיעור התמיכה בביידן בנקודת הזמן הנוכחית – הנמוך ביותר בנשיא מכהן מאז שנת 1945

דורון פסקין

לפי מכון הסקרים גאלופ, התמיכה בביידן ברבעון ה-13 לכהונתו עומדת על 38.7% בלבד, שפל שאף אחד מתשעת הנשיאים הקודמים לא הגיע אליו

ארה"ב ובריטניה מורידות את הרגל מהחות'ים?

צוות מגזין אפוק

על פי דיווח באתר Yemen Monitor, התקיפות האוויריות האמריקניות-בריטיות על מטרות של החות'ים בתימן פחתו ב-80 אחוז באפריל בהשוואה למרץ

ההשפעה הסינית מחלחלת לרוסיה: בית משפט הורה לעצור למשך חודשיים מתרגלת פאלון גונג

קרן זריהן

המשטר הסיני רודף באכזריות את מתרגלי הפאלון גונג מאז 1999. האם רוסיה תיישם גם היא רדיפה נגד אנשים העושים מדיטציה? היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן: "רוסיה מסתמכת יותר ויותר על סין בנוגע להרבה דברים"

שתפו: