כניסה
הרשמה לניוזלטר

מומחים ששוחחנו איתם אומרים כי איום הרחפנים והכטב"מים המתאבדים גובר, ועל מדינת ישראל מוטלת החובה להיערך בהתאם

יובל גומא | 21 בדצמבר 2023 | חדשות | 7 דק׳

הכטב"מים שמשנים לחלוטין את כללי המשחק

מספר אירועים שהתרחשו מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" המחישו כי הכטב''מים (כלי טיס בלתי מאוישים) מהווים איום לא מבוטל על מדינת ישראל. אירועים אלה כוללים שימוש בכטב''מים ב-7 באוקטובר לנטרול מערכות תצפית ואש בגבול עזה, כטב''מ שהתפוצץ בחצר בית ספר באילת ב-9 בנובמבר, ולוחם שריון במילואים שנהרג מפיצוץ כטב''מ מתאבד ב-16 בדצמבר. זאת לצד כטב''מים רבים שיורטו לפני או אחרי שחדרו לגבולות ישראל.

"שלושת המקרים האלו, שעירבו את חמאס, חיזבאללה והחות'ים, מצביעים על מגמה דומיננטית שמתרחשת בתחום הכטב''מים, ולפיה ארגוני הטרור עושים בהם שימוש הולך וגובר", אומרת ד''ר לירן ענתבי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) המתמחה בממשק שבין טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי.

"אם בעשרות השנים הקודמות הכטבמ''ים היו כלים יקרים ומורכבים להפעלה, שהיו בעיקר בידיים של מדינות מתקדמות, כעת, כשהטכנולוגיה הפכה אותם לכלים פשוטים, זולים וזמינים ולכן גם לבעלי תפוצה רחבה – המצב השתנה. עד לפני 10 שנים לערך, אם רצית להפעיל כטב''מ בשביל לאסוף מודיעין או לפגוע באמצעותו בצד השני, היית צריך כלי מסוג ה'פרדטור' האמריקני, ששוויו, יחד עם מערכות ההפעלה והטילים שעליו, מסתכם בעשרות מיליוני דולרים. עם זאת, סביב 2015 התחלנו לראות את ארגוני הטרור מתחמשים בכטב''מים, ובייחוד ברחפנים, שעד אז לא היו בהישג יד בעבורם.

כטב"ם קמיקזה איראני מסוג שאהד | צילום: shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: