כניסה
הרשמה לניוזלטר

ד"ר שי הר-צבי, ראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, מדבר בריאיון על הגישה של ממשל ביידן ועל הלחצים שהוא עשוי להפעיל

אורן שלום | 19 בדצמבר 2023 | חדשות | 4 דק׳

"על פי הערכות, גם על פי צה"ל – מתישהו במעלה ינואר השלב הנוכחי של המלחמה יסתיים, ואז צה"ל יעבור לתפיסה אחרת של פשיטות"

"אני חושב שביידן למד את הלקח מאפגניסטן. בגלל זה בשבועות הקרובים ממשל ביידן ייתן את מרחב הפעולה להשיג את היעדים האסטרטגים, אבל ברמה הטקטית יש פערים והם כן ידרשו מישראל לעמוד בדרישות שלהם. בגלל זה יש לנו בימים אלה את שורת הביקורים של בכירים אמריקנים", טוען בריאיון למגזין אפוק ד"ר שי הר-צבי, ראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן. "אני חושב שהיעד של מיטוט החמאס והחזרת החטופים הוא יעד אסטרטגי גם בראייתו של ביידן. הוא מבין שכל תוצאה למלחמה, באם היא תסתיים בלי השגת היעדים האלה, היא פגיעה לא רק בישראל אלא פגיעה גם בארה"ב, גם בציר מדינות מחנה השלום, ובעצם ניצחון למחנה הרדיקלי. ולכן הם לא אומרים הפסקת אש.

"ביידן מבין שיש פה אירוע מכונן, אירוע שיכול לעצב את המזרח התיכון שנים קדימה. הוא גם משלב את זה עם אוקראינה – כלומר יש פה מערכה הרבה יותר רחבה. הוא רואה את התפיסה הרחבה, ולכן הוא מוכן לשלם כרגע מחירים פוליטיים ואישיים.

"שים לב למה שביידן אומר. הוא בעצם אומר: 'תשתפו איתי פעולה, תעזרו לי לעזור לכם בכל הדברים שדיברתי עליהם, בסיוע ההומניטרי, בפעילות הרבה יותר כירורגית [...] כדי שאני אוכל לאפשר לעצמי להרחיב את מרחב הלגיטימציה לפעילות של ישראל'. זה לא שמחר או מוחרתיים הם יגידו לנו לעצור. הם מבינים שההשלכות רחבות מאוד, לא רק על ישראל אלא גם עליהם".

שר הביטחון יואב גלנט במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בביקורו בישראל ב-18 בדצמבר | צילום: ALBERTO PIZZOLI/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: