כניסה
הרשמה לניוזלטר

סקירה על ההיסטוריה של בית החולים המשמש לדברי צה"ל כיסוי לאחת המפקדות החשובות של חמאס: כמה אנשים הוא מעסיק, מה כמות הדלק הדרושה לו מדי יום, כמה עזתים הגיעו למצוא בו מחסה מההפצצות, והאם ישראל מכירה את התוואי התת-קרקעי שלו מ-1980, לפני שהחמאס פיתח אותו לצרכיו?

דורון פסקין | 6 בנובמבר 2023 | חדשות | 3 דק׳

בית החולים אל-שיפא בעזה: בעבר ובהווה

מאז ה-7 באוקטובר, וביתר שאת מאז תחילת התמרון הקרקעי, שב ועולה שמו של בית החולים אל-שיפא לכותרות. לפי צה"ל, מתחתיו נמצאת אחת המפקדות החשובות ביותר של ארגון הטרור חמאס. זוהי הזדמנות טובה לעשות היכרות מעמיקה עם בית החולים הגדול ביותר ברצועת עזה.

מהמנדט הבריטי לשליטת חמאס

המתחם הרפואי אל-שיפא ממוקם בחלק המערבי של העיר עזה. הוא משקיף על הרחובות עז אל-דין אל-קסאם ואל-וחדה. זהו מתחם ממשלתי השייך למשרד הבריאות הפלסטיני, והוא המוסד הבריאותי הגדול ביותר לאספקת שירותי רפואה ברצועת עזה. הוא הוקם בשנת 1946, בתקופת המנדט הבריטי, ולאחר סיומו היה נתון לשליטת מצרים עד מלחמת ששת הימים. השלטון הישראלי החליט לשדרג את המוסד ולנסות להתאימו לסטנדרטים של בתי החולים במערכת הבריאות הישראלית. בית החולים הפך סמל לשלטון הישראלי, ולכן עם תחילת האינתיפאדה הראשונה (דצמבר 1987) תקף אותו המון פלסטיני וניסה לפרוץ פנימה. בעקבות הסכמי אוסלו עבר בית החולים לשליטת הרשות הפלסטינית, ותודות למענקים מיפן והאיחוד האירופי הורחב המבנה. מאז 2007 הפך שיפא לנכס חשוב עבור חמאס.

עם השנים התפתח שיפא, וכיום מדובר במתחם רפואי הכולל שלושה בתי חולים מתמחים – למיילדות וגניקולוגיה, רפואה פנימית ובית חולים כירורגי. בסך הכול הוא מעסיק צוות של כ-1500 איש (שליש מהם רופאים והשאר צוותי סיעוד ואדמיניסטרציה), המהווים 25% מכלל עובדי בתי החולים בכל רצועת עזה. שטח מתחם בית החולים מגיע לכ-45,000 מ"ר, ויש בו מתקנים נוספים כמו "מסגד אל-שיפא". קיבולת בית החולים מגיעה ל-600 מיטות בשגרה, ובעתות חירום המספר יכול לעלות ל-700.

צילום מסך

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: