כניסה
הרשמה לניוזלטר

הכלכלן פרופ׳ ליאו ליידרמן מסביר בריאיון למגזין אפוק על ההשלכות הכלכליות של המלחמה – הריבית, השקל, אילו ענפים ייפגעו ואילו עשויים דווקא לצמוח

גלעד סלונים | 16 באוקטובר 2023 | חדשות | 6 דק׳

"מאות אלפים גויסו למילואים. חלק מהמפעלים הפסיקו לעבוד בגלל מחסור בעובדים. זה מזכיר קצת את הקורונה בה חלק מהציבור מכניס את עצמו למעין סגר בבתים ולא יוצא"

"יש שני פרמטרים שייקבעו את ההשלכות הכלכליות של המלחמה. הראשון הוא אורך הלחימה – ככל שהמלחמה תהיי ארוכה יותר כך המחיר והנטל על המשק יהיה גדול יותר, למרות שייתכן והקשר הזה הוא לא לינארי. הפרמטר השני הוא באיזה מידה המלחמה תוגבל לגזרה הדרומית. ככל שזה יתפזר על פני גזרות שונות זה יהיה יותר משמעותי", אומר פרופ' ליאו ליידרמן, לשעבר ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל וכיום היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים ומרצה באוניברסיטת ת"א.

"כיום מאות אלפים התגייסו למילואים. חלק מהמפעלים הפסיקו לעבוד בגלל מחסור בעובדים. זה מזכיר קצת את הקורונה בה חלק מהציבור מכניס את עצמו למעין סגר בבתים ולא יוצא. יש כאן גם השפעה פסיכולוגית של חרדה, של פחד, של אי ודאות. כל הדברים האלו אמורים לפגוע לפחות בטווח הקצר בצריכה הפרטית, גם של מוצרים וגם של שירותים, כמו תיירות, בידור, מסעדנות, פיננסים, מסחר וכדומה. אני מדגיש את זה, כי הצריכה הפרטית היא מנוע הצמיחה העיקרי של המשק. כלומר, עיקר הביקוש הוא מה שמשקי הבית, המשפחות, היחידים – רוצים לצרוך. זה כך גם בארה"ב, בגרמניה וגם בישראל.

"מעבר לזה יש עוד ענפים שעלולים להיפגע באופן די ברור. למשל ענף הבנייה – אני חושב שאנשים לא יקנו דירות בתקופה הזאת. אנשים לא ילכו לאתרי בנייה לנסות לבחור דירה. תהייה בעיה של פועלים בענף הבנייה כי חלק מהפועלים היו פלסטינים מהגדה או שהגיעו מעזה. כל שירותי הבידור, המלונאות, אמנות, מוסיקה, הצגות – כל הדברים האלו ייפגעו מאוד.

פרופ׳ ליאו ליידרמן | צילום: בנק הפועלים ו-AHMAD GHARABLI / AFP/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
דיווח: מאחורי רבים מהמאהלים בקמפוסים בארה"ב עומדים ארגונים הנתמכים על ידי המיליארדר ג'ורג' סורוס, דיוויד רוקפלר ג'וניור ופליס גלמן

קרן זריהן

בתחקיר שפרסם הניו יורק פוסט הוצג כיצד מועברים כספים לעמותות פרו פלסטיניות שעומדות מאחורי המאהלים וחלק מהמחאות בקמפוסים

מנהל נאס"א: סין עלולה לנסות להשתלט על חלקים מהירח למטרות צבאיות

קרן זריהן

בדיון תקציבי בבית הנבחרים האמריקני דרש מנהל נאס"א, ביל נלסון, למעלה מ-25 מיליארד דולר עבור הסוכנות, כדי לאפשר לה להתמודד ב"מרוץ החלל" מול סין

לראשונה מזה 5 שנים: משלחת בכירה מצפון קוריאה יצאה לביקור רשמי באיראן

קרן זריהן

במערב מודאגים משיתוף פעולה צבאי אפשרי בין שתי המדינות, שעלול להחמיר את המצב במזרח התיכון

האם המתקפה האיראנית מלמדת על מה שצפוי לנו בעימות מול חיזבאללה?

קרן זריהן

עומר אללי, לשעבר חוקר מודיעין רב זירתי באמ"ן ובמשרד ראש הממשלה, מדבר על משמעות המתקפה האיראנית ועל השלכותיה להמשך. "במלחמה מול חיזבאללה לא יהיו כאן אלפי הרוגים, כפי שמנסים לצייר לנו. זה ממש לא התרחיש"

שתפו: