כניסה
הרשמה לניוזלטר

דוח חדש של סבא”א אשר קטעים ממנו פורסמו בסוכנויות הידיעות הבינלאומיות, מעיד שאיראן ממשיכה שלא לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית

דורון פסקין | 5 בספטמבר 2023 | חדשות | 1 דק׳

האם כפי שדווח בתקשורת הישראלית, איראן אכן האטה את קצב העשרת האורניום וצמצמה את כמותו, או שההפך הוא הנכון?

בימים האחרונים פורסמו בגופי התקשורת בישראל ובעולם כי על פי דוח סבא"א החדש איראן האטה את קצב העשרת האורניום שלה. אך בחינה מקרוב של הממצאים מראה מציאות שונה. על פי הדו"ח החדש של הארגון שקטעים ממנו פורסמו ביום שני על ידי סוכנויות הידיעות הבינלאומיות, נראה שאיראן ממשיכה שלא לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. איראן ניתקה את מכשירי המעקב במתקניה הגרעיניים ביוני 2022 כחלק מהמתיחות עם המערב אך הבטיחה במרץ האחרון להשיב אותם לפעילות. עד כה היא טרם עשתה זאת. בדוח נכתב כי סבא"א דורשת מאיראן "לעבוד עם הסוכנות ברצינות ובצורה רציפה למילוי התחייבויותיה".

לפי סבא"א, בסך הכול יש כיום בידי איראן כמות של  3,795.5 ק"ג של אורניום מועשר, כ-950 ק"ג פחות מאשר במאי השנה, כשיש להבין כי הירידה עשויה לנבוע עקב שימוש למטרות אזרחיות. AFP(סוכנות הידיעות הצרפתית) פרסמה כי בדוח נפרד מסרה סבא"א כי המלאי הכולל של אורניום מועשר באיראן היה נמוך יותר מאשר במאי, אך עדיין פי 18 מהמגבלה שנקבעה בהסכם משנת 2015 בין טהראן למעצמות העולם.

לפי ההסכם הגרעיני עליו איראן חתמה עם המעצמות בשנת 2015 (ממנו פרשה ארה"ב בשנת 2018) הכמות המקסימלית של אורניום מועשר אותה הייתה יכולה איראן להחזיק עמדה על 202.8 ק"ג.

בניין הכור של תחנת הכוח הגרעינית בבושהר בדרום איראן | צילום: BEHROUZ MEHRI/AFP FILES/AFP via Getty Images

שתפו: