כניסה
הרשמה לניוזלטר

מינוי חברי הוועדה מגיע על רקע הביקורת הציבורית שהושמעה נגד המהלך גם בפולין וגם על ידי ארה"ב והנציבות האירופית

צוות מגזין אפוק | 3 בספטמבר 2023 | חדשות | 3 דק׳

פולין: מונו חברי הוועדה המיוחדת שתחקור את הקשרים של האופוזיציה לקרמלין

בתחילת אוגוסט כתבנו במדור "המהלך הבא במשחק השחמט העולמי" כי ועדה מיוחדת בפולין עשויה להתחיל לחקור בקרוב את הקשרים של האופוזיציה לקרמלין. כעת הדברים זזים קדימה, ובסוף אוגוסט דיווחה סוכנות בלומברג כי מפלגת השלטון של פולין ("חוק וצדק") הצביעה על מינוי החברים בוועדה הפרלמנטרית המיוחדת. עם זאת, דובר הממשלה, פיוטר מולר, ציין כי לא ברור אם הוועדה תתחיל לפעול לפני הבחירות.

הסאגה החלה ב-29 במאי כאשר נשיא פולין, אנדז'יי דודה, חתם על הצעת חוק שנויה במחלוקת הקובעת כי תוקם ועדה פרלמנטרית מיוחדת שתוכל לחקור את ההשפעה הרוסית במדינה. הצעת החוק עוררה סערה בפולין לאחר שהמבקרים טענו כי הממשלה תוכל להשתמש בוועדה כדי לאסור על אנשי אופוזיציה להתמודד בבחירות הכלליות שייערכו בפולין בהמשך השנה (לכל המאוחר בנובמבר), אם יתגלה כי היו להם קשרים עם רוסיה.

הביקורת הציבורית הובילה את דודה להציע תיקונים לחוק, לפיהם תוקל האפשרות לערער על פסקי הדין של הוועדה, והוועדה לא תוכל להעניש פוליטיקאים שיש להם קשרים עם רוסיה. במילים פשוטות, היא לא תוכל לאסור עליהם לכהן בתפקידם. עם זאת, תינתן לה הסמכות לחקור פעולות שנעשו "תחת השפעה רוסית" בשנים 2007-2022 ולפרסם המלצות.

נשיא פולין אנדז'יי דודה | צילום: Hollie Adams/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: