כניסה
הרשמה לניוזלטר

החלטת סעודיה למנות שגריר דווקא בעיתוי הנוכחי, מעלה שאלות אודות מטרת המינוי. זה מה שחושבים פרשנים סעודים

דורון פסקין | 14 באוגוסט 2023 | חדשות | 1 דק׳

האם מינוי שגריר סעודי ראשון ברשות הפלסטינית מהווה איתות לישראל?

בראיון ל-FM103 ב-13 באוגוסט אמר שר החוץ אלי כהן כי הוא סבור שהסוגייה הפלסטינית אינה הדבר העיקרי בשיחות עם סעודיה: "על רקע התקדמות השיחות הסעודים רוצים להעביר מסר לפלסטינים שהם לא שכחו אותם. [...] הסוגייה הפלסטינית אינה הסוגייה המרכזית במסגרת השיחות".

כהן אמר את הדברים לאחר שערב הסעודית הודיעה יום קודם על מינוי שגריר ראשון בשטחי הרשות הפלסטינית. נאיף אל סודיירי, השגריר הסעודי בירדן, מונה כשגריר ברשות הפלסטינית וכן הקונסול הכללי בירושלים. בקטע וידיאו שפורסם על ידי ערוץ חדשות סעודי, הצהיר השגריר החדש כי מינויו הוא "צעד חשוב" המדגיש את רצונה של ההנהגה הסעודית לחזק את הקשרים עם "מדינת פלסטין". אל סודיירי שימש בעבר בשורה של תפקידים דיפלומטיים, בהם השגריר בקנדה, והוא קרוב משפחה של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן.

בניגוד לדבריו של שר החוץ כהן, פרשנים שונים בעולם הערבי סבורים שמינוי השגריר הסעודי בעיתוי הנוכחי אינו מקרי והוא בא במטרה לשלוח מסר לישראל ולארה"ב – ריאד רצינית בכוונותיה לנרמל יחסים עם ישראל בתנאי שתחול התקדמות משמעותית בסוגייה הפלסטינית. הפרשן הסעודי המדיני, אחמד א-שערי, סבור שהמינוי מדגיש כי לא תהיה נורמליזציה סעודית ישראלית ללא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים. פרשן סעודי נוסף, סעד בן עמר, סבור אף הוא שהמינוי צפוי לתת דחיפה להקמת מדינה פלסטינית ופתרון הסוגייה הפלסטינית הוא התנאי הראשון של סעודיה להתקדם בנושא הנורמליזציה עם ישראל.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: FETHI BELAID/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
להיכנס לראש של שליט איראן – התוכנית של ח’אמנאי

איל לוינטר, מאיה מזרחי

ספר שפרסם המנהיג העליון של איראן מפרט את תוכניתו לגבי ישראל

פרשנות: אף על פי שרוב המרוקאים תומכים בפלסטינים, שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל ילך ויתחזק

איל לוינטר

מרוקו מנהלת מירוץ חימוש מול אלג'יריה, בו ישראל משחקת תפקיד חשוב

פרשנות: מולדובה תנסה להתקרב לאיחוד האירופי, בעוד פוטין ינסה לחתור תחתה

איל לוינטר

באוקטובר ייערך במולדובה משאל עם על תיקונים לחוקה שיאשרו את הרצון המולדובי להצטרף לאיחוד האירופי. זאת במקביל לבחירות לנשיאות - תחתן תנסה האופוזיציה לחתור

פרשנות: מדוע גוברים הסיכויים שטהרן תאיץ בהמשך את תוכנית הגרעין שלה

איל לוינטר

מתקפת הטילים והכטב”מים האיראנית נגד ישראל יצרה שתי אדוות שעשויות להוביל בסופו של דבר להאצת תוכנית הגרעין, בהנחה שמדיניות הממשל האמריקני תישאר ללא שינוי

פרשנות: לאן מתקדמת מלחמת הצללים בין ישראל לאיראן

יוני בן מנחם

הסלמה צבאית בין איראן לישראל היא רק עניין של זמן

שתפו: