כניסה
הרשמה לניוזלטר

על פי דיווח בוולסטריט ג'ורנל, ארה"ב וסעודיה הגיעו להסכמות של "קווי מתאר רחבים" לנורמליזציה עם ישראל

צוות מגזין אפוק | 10 באוגוסט 2023 | חדשות | 2 דק׳

האם ישראל, ארה"ב וסעודיה באמת קרובות לנורמליזציה?

ב-9 באוגוסט דווח בתקשורת הישראלית כי "סעודיה וארה"ב סיכמו קווי מתאר להסכם עם ישראל". הדיווח, שהתבסס על ידיעה בוולסטריט ג'ורנל, עורר התלהבות בחוגים מסוימים בישראל שהנורמליזציה מתקרבת.

על פי הוולסטריט ג'ורנל, ארה"ב וסעודיה הסכימו על "קווי מתאר רחבים" לנורמליזציה עם ישראל, בתמורה לשלושה "אלמנטים" עיקריים: ערבויות ביטחוניות שתיתן ארה"ב לריאד (נשק שיועבר לסעודיה ואולי הבטחה לבוא להגנתה אם תותקף על ידי איראן); היתר אמריקני לפיתוח תוכנית גרעין סעודית למטרות אזרחיות; וכן ויתורים שתבצע ישראל לפלסטינים במטרה לקדם הקמה של מדינה פלסטינית לצד ישראל. בתוך כך דיווח אתר החדשות Axios כי ישראל רוצה שכחלק מהסכם עם סעודיה ייחתם גם הסכם הגנה חדש בינה לבין ארה"ב.

הידיעה בוולסטריט ג'ורנל ממחישה במידה רבה דווקא את הפערים הגדולים בין הצדדים, שעדיין רחוקים מהסכמה או התקדמות מהותית. הסכמי הגנה חדשים בין ארה"ב לסעודיה וישראל ככל הנראה יצטרכו לקבל את אישור הקונגרס, דבר שאינו ודאי כלל, עקב מחוקקים המתנגדים להרחבת מכירת הנשק לסעודיה. גם אם הדבר יקבל את אישור הקונגרס, מכשול נוסף ידרוש מישראל לבצע ויתורים לפלסטינים, דבר שלא בטוח יהיה אפשרי בקואליציה הנוכחית המורכבת משתי מפלגות שיש להן עניין מועט בוויתורים כאלה (אף על פי שבריאיון לבלומברג אמר נתניהו כי "הסוגייה הפלסטינית אינה מכשול לשלום עם סעודיה"). לבסוף, ארה"ב וגם ישראל מתנגדות לתוכנית גרעינית אזרחית סעודית ללא יכולת להבטיח שהתוכנית לא תיהפך לתוכנית לייצור נשק גרעיני סעודי. עדיין לא ברור כיצד יוכלו להבטיח שזה לא יקרה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: MANDEL NGAN/POOL/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: