כניסה
הרשמה לניוזלטר

נשיא אלג’יריה ביקר בקטאר ועל פי הדיווחים טען שהברית של מרוקו עם ישראל מאיימת על מדינתו

דורון פסקין | 23 ביולי 2023 | חדשות | 1 דק׳

אלג’יריה יוצאת נגד ההתקרבות בין מרוקו לישראל. פונה לעזרת סין ורוסיה

ב-16 ביולי ביקר נשיא אלג'יריה, עבדאלמג'יד תבון בבירת קטאר – דוחה. לפי דיווחים, חלק ניכר מהשיחה ביניהם הוקדש לעניין הברית בין ישראל לבין מרוקו והשלכותיה האזוריות.

שיתוף הפעולה הביטחוני-הצבאי בין מרוקו לבין ישראל שהולך ומתרחב מאז נחתמו הסכמי אברהם בדצמבר 2020, מדאיג את אלג'יריה, יריבתה האזורית של מרוקו. עיקר המחלוקת בין המדינות נסוב סביב סוגיית חבל סהרה המערבית. אלג'יריה היא המשענת העיקרית של חזית הפוליסריו הטוענת לעצמאות החבל, בעוד מרוקו הכריזה עליו ריבונות. בשנת 2021 שתי המדינות החליטו לנתק קשרים על רקע סוגיה זו.

על פי הדיווחים, תבון אמר למארחו הקטארי, שיח' תמים בן חמד א-ת'אני, שבעיניים אלג'יראיות הברית הישראלית-מרוקאית מציבה איום ישיר על הביטחון הלאומי של ארצו וכן מערערת את היציבות בכל אזור צפון אפריקה. הוא גם הביע פליאה על מה שהגדיר "השאננות" של מנהיגי המערב ביחס להשפעה שיוצרת ברית זו. תבון טוען כי נוכח התעלמות המערב, אלג'יריה מנסה לחזק את הביטחון הלאומי שלה על ידי הישענות על סין ורוסיה. בחודש שעבר ביקר תבון במוסקבה ומיד לאחר הביקור בדוחה, המריא לסין, ממנה קיבל הבטחה להשקעה של 36 מיליארד דולר במגוון תחומים בכלכלה האלג'יראית.

נשיא סין שי ג'ין-פינג ונשיא אלג'יריה עבדאלמג'יד תבון בביקורו של נשיא אלג'יריה ב-18 ביולי בסין | צילום: Ng Han Guan - Pool/Getty Images

שתפו: