כניסה
הרשמה לניוזלטר

ארה"ב הכינה תוכניות הגנה והתקפה מקיפות לאפשרות שצפון קוריאה, רוסיה או סין ישגרו לעברה טיל גרעיני. נוכח האפשרות שאיראן תשיג פצצה, לישראל יש הרבה מה ללמוד מכך, ומוטב מוקדם מאשר מאוחר

7 באוגוסט 2024 | גיאו-פוליטיקה | 24 דק׳

איל לוינטר, אורן שלום

מה יקרה שנייה אחרי שיגור טיל גרעיני?

רקע: תוכנית למותם של 600 מיליון בני אדם

במהלך המלחמה הקרה התכנסה קבוצה של בכירים אמריקנים במקום תת-קרקעי סודי כדי לדון בתוכנית חשובה אך מזעזעת, שתוביל למותם של 600 מיליון בני אדם – כחמישית מאוכלוסיית העולם דאז. מי שנכח בפגישה וחשף מאוחר יותר את פרטיה, בספר זיכרונות שחיבר, היה ג'ון ה. רובל, ששימש כסגן מנהל למחקר והנדסה במחלקת ההגנה של ארה"ב, האחראי על פיתוח וחדשנות בתחום הנשק האסטרטגי.

רובל סיפר כי הפגישה התקיימה ב-1960 במפקדת הפיקוד האווירי האסטרטגי באומהה, נברסקה, בתוך בונקר תת-קרקעי גדול. מפקד הפיקוד האווירי האסטרטגי, גנרל תומאס ס. פאואר, הסביר לנוכחים, בהם מזכיר ההגנה, כי הם עומדים לצפות בתוכנית למתקפה גרעינית כוללת נגד בריה"מ, תוך שהוא מציג מפה גדולה ובה "מאות סימנים שחורים קטנים, רובם מעל מוסקבה", שכל אחד מהם מייצג פיצוץ גרעיני. המתקפות אמורות היו להגיע ממטוסי B-52 אמריקניים שימריאו מנושאות מטוסים שיוצבו סמוך ליפן.

מדעני מחלקת ההגנה האמריקנית חישבו בקפידה ש-275 מיליון בני אדם ייהרגו בשעה הראשונה, ולפחות 325 מיליון נוספים ימותו מהקרינה הרדיואקטיבית במהלך ששת החודשים הבאים. בערך חצי מההרוגים יהיו במדינות שכנות לבריה"מ שאינן נמצאות במלחמה עם ארה"ב, אליהן יישאו הרוחות את החומרים הרדיואקטיביים.

צילום מתוך ניסוי גרעיני שערכה צרפת ב-1971 באי מורורואה שבדרום האוקיאנוס השקט | צילום: AFP via Getty Images

שתפו: