כניסה
הרשמה לניוזלטר

הנשיא ביידן רוצה להציג הישג מדיני לפני הבחירות בנובמבר, אבל תלוי לגמרי בנתניהו

יוני בן מנחם | 9 ביוני 2024 | גיאו-פוליטיקה | 4 דק׳

פרשנות: נורמליזציה עם סעודיה – תמונת מצב

רקע

היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, ביקר במאי האחרון במזרח התיכון ונועד עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, ועם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניסיון לקדם חתימה על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, כצלע שלישית בהסכם הביטחוני הצפוי בין ארה"ב לסעודיה.

ממשל ביידן מסרב לחתום על הסכם ביטחוני נפרד עם סעודיה – הוא עומד על כך שישראל תהיה חלק מההסכם מכיוון שדרכו הוא רוצה להשיג ויתורים נוספים מישראל בנושא הפסקת האש ברצועת עזה ובדרום לבנון עם חיזבאללה. סאליבן טען כי הכול מוכן לחתימה ורק ממתינים לתשובה חיובית מישראל, אבל הוא לא קיבל תשובה חיובית מראש הממשלה נתניהו אשר אמר לו שהוא רוצה לשקול את העניין.

גורמים בליכוד אמרו כי העסקה שהוצעה לישראל לנורמליזציה עם סעודיה מסוכנת, מכיוון שבתמורה היא תעניק לסעודיה נשק אמריקני מתקדם וגם כור גרעיני להעשרת אורניום, דברים המאתגרים את ישראל מבחינה ביטחונית. לדבריהם, כל הפרסומים בתקשורת כי באמצעות הסכם הנורמליזציה הזה עם סעודיה יהיה אפשר לפתור את סוגיית החטופים הישראלים שבידי חמאס אינם נכונים ומדובר בספין תקשורתי. לסעודים אין שום השפעה על חמאס והם אינם יכולים להבטיח את החזרת כל החטופים. להפך, איראן תפעל אצל חמאס לטרפד את החזרת החטופים כדי לחבל בהסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

צילום: Fayez Nureldine/AFP

שתפו: