כניסה
הרשמה לניוזלטר

באוקטובר ייערך במולדובה משאל עם על תיקונים לחוקה שיאשרו את הרצון המולדובי להצטרף לאיחוד האירופי. זאת במקביל לבחירות לנשיאות – תחתן תנסה האופוזיציה לחתור

איל לוינטר | 8 במאי 2024 | גיאו-פוליטיקה | 3 דק׳

פרשנות: מולדובה תנסה להתקרב לאיחוד האירופי, בעוד פוטין ינסה לחתור תחתה

רקע

מאז שהשתחררה מאחיזתה של בריה"מ ב-1991, שרויה מולדובה בסכסוך עם אזור בדלני במזרח שטחה, בשם טרנסניסטריה, שהכריז על עצמאות טרם הכרזת מולדובה על עצמאותה. באזור חיים מאות אלפי בני אדם, וכ-1,500 חיילים רוסים מוצבים בו כ"כוחות שמירת שלום", אם כי בפועל תפקידם להבטיח שהאזור יהיה תחת שליטה רוסית.

במהלך השנים, פיתחה טרנסניסטריה כוחות צבא משלה, שירותים ציבוריים ותוכניות פנסיה שמומנו בעיקר באמצעות מכירת אנרגיה זולה למולדובה. האנרגיה יוצרה בתחנת כוח בבעלות רוסית בטרנסניסטריה, ולכן גם שימשה כמנוף לחץ רוסי על מולדובה להמשיך לשמור על הסטטוס קוו בו האזור הבדלני נותר בשליטה רוסית. בתמורה לאנרגיה, שתפסה נתח של 75 אחוז מצורכי החשמל של מולדובה, קיבלה טרנסניסטריה מאות מיליוני יורו בשנה.

אלא שמולדובה מצאה כעת דרך להשתחרר ממנוף הלחץ הזה, לבטל את ההשפעה הרוסית ולאחד את טרנסניסטריה לתוך מולדובה. שר הפנים של מולדובה אמר בחודש שעבר כי מולדובה אינה תלויה יותר בטרנסניסטריה, וכעת קונה גז וחשמל בשוק הבין-לאומי. הדבר התאפשר הודות לעשרות מיליוני יורו שהעניק בשנים האחרונות האיחוד האירופי למולדובה כדי שתבנה תשתית ותתחבר לרשתות האנרגיה האירופיות.

מודלובה מעוניינת לאחד אליה את החבל הבדלני טרנסיסטריה, גם כדי שתוכל להצטרף לאיחוד האירופי | מפה: מגזין אפוק

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: