כניסה
הרשמה לניוזלטר

סנאטורים אמריקנים מלינים כי הנשיא עוקף את הקונגרס באמצעות “הצהרת חירום” שנעשה בה שימוש רק 18 פעמים במשך כמעט 50 שנה

קרן זריהן | 31 בינואר 2024 | גיאו-פוליטיקה | 2 דק׳

כיצד ביידן מספק נשק לישראל?

סנאטורים דמוקרטים מאשימים את ממשל ביידן, בנקיטת צעדים "חריגים ביותר" על מנת להמשיך לשלוח נשק לצבא ישראל מבלי לנהל את העברות הנשק על ידי הקונגרס. ב-26 בינואר, הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן ונציג בית הנבחרים הדמוקרטי ג'ים מקגוברן שלחו מכתב חתום על ידי 17 סנאטורים ונציגים דמוקרטים אחרים מבית הנבחרים, כולל הסנאטור ברני סנדרס העצמאי, בדרישה להסביר את הרציונל של ממשל ביידן לספק נשק לישראל מבלי ליידע את הקונגרס באופן מלא.

חוק בקרת ייצוא הנשק (AECA) מחייב בדרך כלל ממשל נשיאותי להודיע לקונגרס על העברות נשק למדינות זרות, ולאפשר לקונגרס זמן כדי לבחון את העברות הנשק המוצעות. משרד החוץ האמריקני עקף את הליך ההודעה לקונגרס כדי לספק נשק לישראל בשבועות האחרונים, תוך ציון החרגה ב-AECA, המאפשרת למזכיר המדינה לדלג על תהליך ההודעה אם הוא סבור שיש מצב חירום הדורש העברת נשק מיידית.

"זה מאוד חריג שהנשיא עוקף את הפיקוח של הקונגרס באמצעות הצהרת חירום. למעשה, מאז נחקק חוק ה-AECA, נעשה שימוש בסמכות להכרזת חירום רק 18 פעמים במשך כמעט 50 שנה", נכתב במכתב מה-26 בינואר. "בחודש אחד, הממשל השתמש בסמכות פעמיים: תחילה כדי לאשר מכירה של כמעט 14 אלף פגזי 120 מ"מ של תחמושת לטנקים בשווי של יותר מ-106 מיליון דולר, ולאחר מכן כדי לאשר מכירת מרעומים, תח"ל (תחמיש לירי) ומטענים בשווי 147.5 מיליון דולר, המאפשרים שימוש בפגזי 155 מ"מ".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מגיע לבית הלבן בוושינגטון, 19 בספטמבר 2023 | צילום: Drew Angerer/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
להיכנס לראש של שליט איראן – התוכנית של ח’אמנאי

איל לוינטר, מאיה מזרחי

ספר שפרסם המנהיג העליון של איראן מפרט את תוכניתו לגבי ישראל

פרשנות: אף על פי שרוב המרוקאים תומכים בפלסטינים, שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל ילך ויתחזק

איל לוינטר

מרוקו מנהלת מירוץ חימוש מול אלג'יריה, בו ישראל משחקת תפקיד חשוב

פרשנות: מולדובה תנסה להתקרב לאיחוד האירופי, בעוד פוטין ינסה לחתור תחתה

איל לוינטר

באוקטובר ייערך במולדובה משאל עם על תיקונים לחוקה שיאשרו את הרצון המולדובי להצטרף לאיחוד האירופי. זאת במקביל לבחירות לנשיאות - תחתן תנסה האופוזיציה לחתור

פרשנות: מדוע גוברים הסיכויים שטהרן תאיץ בהמשך את תוכנית הגרעין שלה

איל לוינטר

מתקפת הטילים והכטב”מים האיראנית נגד ישראל יצרה שתי אדוות שעשויות להוביל בסופו של דבר להאצת תוכנית הגרעין, בהנחה שמדיניות הממשל האמריקני תישאר ללא שינוי

פרשנות: לאן מתקדמת מלחמת הצללים בין ישראל לאיראן

יוני בן מנחם

הסלמה צבאית בין איראן לישראל היא רק עניין של זמן

שתפו: