כניסה
הרשמה לניוזלטר

עתידו של טראמפ בבחירות לנשיאות תלוי כעת בהחלטת בית המשפט העליון של ארה”ב. בניגוד למה שאולי נהוג להניח, הצלחתו שם אינה מובטחת

איל לוינטר | 7 בינואר 2024 | גיאו-פוליטיקה | 3 דק׳

פרשנות: הניסיונות לפסול את טראמפ מהתמודדות בבחירות לנשיאות, מגבירים משמעותית את הסיכון לאלימות ברחבי ארה”ב

רקע

בצהרי ה-6 בינואר 2021 התכנסו אלפים מתומכי טראמפ בוושינגטון הבירה לעצרת שמטרתה לתמוך בטראמפ, למחות על תוצאות הבחירות לנשיאות, ולהפגין נגד אשרור התוצאות על ידי שני בתי הקונגרס שהתכנסו לשם כך באותה שעה. באירוע נאם טראמפ, שהצהיר כי הוא אינו מתכוון לוותר על הנשיאות וכי ביידן הוא "נשיא לא לגיטימי". לצד זאת, קרא טראמפ לתומכיו להשמיע את קולם "בשלווה ובפטריוטיות". מבקריו טענו מאוחר יותר כי טראמפ הסית לאלימות כשאמר גם: "אנו נלחמים בחירוף נפש" (we fight like hell) ו"אם אתה לא תילחם בחירוף נפש, לא תהיה לך מדינה יותר".

בטרם הסתיימו הנאומים בעצרת, החלו מאות אנשים לצעוד לעבר הקפיטול (משכן הקונגרס) ולבסוף פרצו אליו. טראמפ הכחיש במספר הזדמנויות שקרא להפגנות אלימות, והתעקש שהערותיו "להילחם בחירוף נפש" היו מטאפוריות.

מבקריו של טראמפ לא ויתרו. בכמחצית ממדינות ארה"ב הוגשו נגדו תביעות המנסות למנוע את היבחרותו לנשיאות ב-2024 באמצעות פסילתו מרשימת המועמדים הרפובליקנים בבחירות המוקדמות, וכיוצא בזה מהתמודדות מול המועמד הדמוקרטי במרוץ הקובע לנשיאות. במדינת קולורדו הכריז בית המשפט העליון כי טראמפ אינו כשיר להתמודד, ובמדינת מיין הייתה זו מזכירת המדינה שקבעה כי שמו לא יופיע בבחירות המוקדמות. התביעות נגד טראמפ נשענות על סעיף 3 בתיקון ה-14 לחוקה האוסר על כל אדם לכהן בתפקיד פדרלי או ממלכתי לאחר ש"עסק בהתקוממות או במרד נגדה (נגד החוקה)".

צילום: Justin Sullivan/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: