כניסה
הרשמה לניוזלטר

רק לאחר שיושלם כיבוש מלא של צפון הרצועה, לרבות השמדה וטיהור של קיני הטרור בעיר עזה, עתיד צה"ל לעבור לאזור הבא – מרכז הרצועה. מה זה אומר על דרום הרצועה?

ד"ר עומר דוסטרי | 15 בנובמבר 2023 | מחשבות | 3 דק׳

פרשנות: על פי הערכות, רוב החטופים מוחזקים בדרום רצועת עזה. האם זה ישנה את תוכנית המלחמה?

מאז תחילת המלחמה בעזה התעוררה שאלת החטופים והדרך שבה צריכה ישראל לנקוט כדי להחזיר אותם. בתחילה היו שחששו כי התקיפות האוויריות של חיל האוויר יסכנו את החטופים, ולאחר מכן הועלו דאגות באשר למהלך הקרקעי של צה"ל בצפון הרצועה, שעלול לגזור את גורל החטופים. אולם, מאז תחילת המלחמה ובפרט המהלך הקרקעי, לא התקבל מידע כלשהו באשר לפגיעה בשבויים. עד כה שוחררו חמישה חטופים, כשאחת מהן חולצה במבצע צבאי בתוך עזה.

במציאות הנוכחית ישראל ממשיכה לקיים משא ומתן לעסקה של החזרת החטופים, ובמקביל לדחות ולמסמס כל החלטה בעניין. האינטרס שלה הוא להמשיך להעמיק את התמרון הקרקעי בעזה ולהגיע למקומות נוספים כדי לחלץ כך חטופים. הזמן הוא מרכיב חיוני כאן: ככל שחולפים הימים ופעילות כוחות היבשה של צה"ל מתקדמת בעזה, כך גדלים הסיכויים לשחרר חלק מהחטופים בפעילות צבאית, ולא בעסקה שתחייב שחרור מחבלים.

לצד מרכיב הזמן, חשוב גם מרכיב המקום. ההערכה בישראל היא כי מרבית החטופים נמצאים בשטח דרום רצועת עזה, מכיוון שחלק נכבד מהם נלקחו מאזור רעים וקיבוץ ניר עוז, המקבילים לאזור דרום הרצועה. המשמעות היא שצה"ל צריך להרוויח זמן רב נוסף, שכן הפעילות הקרקעית העיקרית מתמקדת כרגע בצפון הרצועה. רק לאחר שיושלם כיבוש מלא של צפון הרצועה, לרבות השמדה וטיהור של קיני הטרור בעיר עזה – כולל במנהרות מתחת לבתי החולים המרכזיים – עתיד צה"ל לעבור לאזור הבא – מרכז הרצועה. לכן, הממשלה צריכה לגייס סבלנות ואורך רוח מאזרחי ישראל בכלל, וממשפחות החטופים בפרט.

מפה: מגזין אפוק

שתפו: