כניסה
הרשמה לניוזלטר

תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, קצין המודיעין של פיקוד מרכז ומנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים, אומר כי "זה היה אירוע שהראה עד כמה המערכת ברמת תפקוד נמוכה"

דור לוינטר | 8 באוקטובר 2023 | גיאו-פוליטיקה | 1 דק׳

קופרווסר: "הופיע סימן מקדים לכשל הטקטי הזה – כאשר לוחם ולוחמת נהרגו ביוני האחרון בגבול מצרים"

תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, קצין המודיעין של פיקוד מרכז ומנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים, אומר בריאיון למגזין אפוק כי הוא משער שיש שלושה מרכיבים באירוע שמתחולל כעת:

  1. הבנה מוטעית של מה באמת רוצה חמאס. "התפיסה הייתה שחמאס מורתע, שחמאס מתמקד בשיפור איכות החיים של העזתים כדי לבסס את שלטונו שם, ושהוא מבין שכל עימות עם ישראל יהיה כרוך במחיר יקר. לכן הוא נזהר. כלומר, המתיחות על הגדר בימים שקדמו למתקפה נועדה לשכנע את הקטרים לקבל כסף נוסף. עקב ההבנה המוטעית הזו לא הייתה מספיק תשומת לב מספקת למה שהוא עומד לעשות".
  2. הייתה תקלה בהיבט של הבנת האופרציה. "איש לא שיער לעצמו שפעולה כזו תתקיים, כי זה אף פעם לא קרה. לכן גם אם ראו את כלי הרכב, אולי לא קישרו את זה לכוונה לבצע פעולה בסופו של דבר".
  3. כשל ברמה הטקטית – "לא זיהו את כלי הרכב, לא שמו אליהם לב. קשה להסביר איך זה קרה".

קופרווסר אומר כי הופיע סימן מקדים לכשל טקטי ביוני השנה, כאשר לוחם ולוחמת צה"ל נהרגו בעמדה ליד גדר הגבול עם מצרים, מירי של שוטר מצרי שחדר לשטח ישראל. הלוחם והלוחמת הוצבו בעמדת השמירה ב-21:00 למשמרת של 12 שעות, ובצה"ל העריכו כי השניים נורו בנפרד מחוץ לעמדה. רק בבוקר, כאשר עלו מולם בקשר והם לא ענו, כוח בפיקוד קצין יצא לכיוונם ומצא אותם בסביבות 8:00 מתים עם פצעי ירי. המחבל זוהה בסריקות שנערכו לאחר מכן. "זה היה אירוע שהראה עד כמה המערכת ברמת תפקוד נמוכה", אומר קופרווסר.

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מנהל נאס"א: סין עלולה לנסות להשתלט על חלקים מהירח למטרות צבאיות

קרן זריהן

בדיון תקציבי בבית הנבחרים האמריקני דרש מנהל נאס"א, ביל נלסון, למעלה מ-25 מיליארד דולר עבור הסוכנות, כדי לאפשר לה להתמודד ב"מרוץ החלל" מול סין

לראשונה מזה 5 שנים: משלחת בכירה מצפון קוריאה יצאה לביקור רשמי באיראן

קרן זריהן

במערב מודאגים משיתוף פעולה צבאי אפשרי בין שתי המדינות, שעלול להחמיר את המצב במזרח התיכון

האם המתקפה האיראנית מלמדת על מה שצפוי לנו בעימות מול חיזבאללה?

קרן זריהן

עומר אללי, לשעבר חוקר מודיעין רב זירתי באמ"ן ובמשרד ראש הממשלה, מדבר על משמעות המתקפה האיראנית ועל השלכותיה להמשך. "במלחמה מול חיזבאללה לא יהיו כאן אלפי הרוגים, כפי שמנסים לצייר לנו. זה ממש לא התרחיש"

סקר חדש בבריטניה: יותר מ-60% מהמוסלמים במדינה לא מחזיקים בדעה שלילית כלפי חמאס

קרן זריהן

הסקר נערך על ידי אגודת הנרי ג'קסון (HJS), מכון חשיבה לא מפלגתי למדיניות חוץ וביטחון לאומי שבסיסו בבריטניה. הסקר בדק גם כמה מהציבור סבור שחמאס ביצע רצח ואונס ב-7 באוקטובר והאם לישראל יש הזכות להתקיים כמדינה יהודית 

שתפו: