כניסה
הרשמה לניוזלטר

אלה כמה מהתרחישים האפשריים

איל לוינטר | 4 בספטמבר 2023 | גיאו-פוליטיקה | 3 דק׳

פרשנות: מה יעשה כוח וגנר אחרי מותו של פריגוז'ין?

רקע

ב-23 באוגוסט הודיעה רשות התעופה האזרחית של רוסיה כי יבגני פריגוז'ין, מפקד כוח וגנר, נהרג בהתרסקות מטוס פרטי סמוך למוסקבה. מקורות הקשורים לכוח וגנר טענו כי טיל קרקע-אוויר יירט את המטוס, בעוד שהפנטגון טען כי אין אף ראיה לכך, וכלי תקשורת רוסים העלו את האפשרות שהונחה במטוס פצצה. מלבד פריגוז'ין ושלושה אנשי צוות המטוס, נהרגו גם סגנו ועוד חמישה בכירים בכוח וגנר.

הפיצוץ הגיע כמעט חודשיים מאז שפרץ המרד של קבוצת וגנר, בסוף יוני, במהלכו ביקר פריגוז'ין את משרד ההגנה הרוסי על טיפולו במלחמה באוקראינה. המרד הסתיים בעסקה בין פוטין לפריגוז'ין. מנהיג בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, שתיווך בה, אמר כי המרד נפסק בתמורה ל"ערבות ביטחונית" לחייו של פריגוז'ין. במסגרת העסקה התחייב פריגוז'ין לשלוח את כוח וגנר לבלארוס, ומשם חלקו ישלח לאפריקה כדי לתגבר את כוח וגנר המספק שם שירותי אבטחה, ומבצע משימות צבאיות עבור הקרמלין.

אם אכן הקרמלין הוא זה שאחראי למותו או לחיסולו של פריגוז'ין בפיצוץ, הנחה, שנכון למועד כתיבת שורות אי אפשר להוכיח בהיעדר עדות מוצקה לכך, פירוש הדבר שפוטין קיים את העסקה רק עד שהעסקה הפסיקה לשרת את האינטרסים שלו. ברגע שהרגיש כי פריגוז'ין נרגע והקרמלין יכול היה להחזיר לעצמו את השליטה על פעילות כוח וגנר, הוא הפר את ההסכם איתו (הפרת ההסכם הייתה אפשרות שנעדרה ממאמר בנושא זה בגיליון הקודם).

אתר הנצחה לא פורמלי במוסקבה, לזכרו של מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין | Natalia Kolesnikova/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: