כניסה
הרשמה לניוזלטר

פרשנות: מספר תרחישים אפשריים לעתיד לבוא – צפון קוריאה רוצה להיות שוב משפיעה – מה יהיה המהלך הבא שלה; התוכנית של הפרופ' הסיני להביס את ארה"ב; והחבל הדק בין רוסיה ואוקראינה

איל לוינטר | 13 באפריל 2021 | גיאו-פוליטיקה | 12 דק׳

המהלך הבא במשחק השחמט העולמי – אפריל 2021

קים חוזר: מה יהיה המהלך הבא שלו?

1. הזירה הצפון-קוריאנית מתחממת. באמצע מארס שיגרה אחותו של קים ג'ונג-און איום כלפי ארה"ב לפיו "אם ארה"ב רוצה לישון טוב בלילה, שלא תתגרה בנו". בערך באותו הזמן הוציא מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הודעה לפיה וושינגטון שוקלת הן אמצעי לחץ והן צעדים דיפלומטיים כדי להתמודד עם צפון קוריאה. לכך הגיבה צפון קוריאה במילים: "הניסיונות של ארה"ב לחדש את הקשר הדיפלומטי – תעלול זול". ונכון לכתיבת שורות אלה, בסוף מארס, שיגרה צפון קוריאה שני טילים כחלק מניסוי בטילים קצרי טווח.

שיגורים לטווחים קצרים עד בינוניים (עד כ-2,000 ק"מ) לא אמורים להפתיע אף אחד, שכן צפון קוריאה ערכה שיגורים כאלה גם ב-2019 תחת ממשל טראמפ, והשהתה עקב המגפה שיגורים נוספים שתכננה ל-2020 ושכעת היא "משלימה". החשש הוא שצפון קוריאה תחדש את הניסויים בטילים בין-יבשתיים, כלומר בטווחים ארוכים הרבה יותר. מאז 2017 נמנע קים לבצע שיגורים כאלה לאחר שהקפיא אותם מיוזמתו על רקע המו"מ עם טראמפ. בינואר 2020 הודיע כי הוא מבטל את ההקפאה, אך מאז לא ערך ניסויים מסוג זה, אולי מחשש לספוג סנקציות נוספות, אולי בגלל יחסיו עם טראמפ.

באוקטובר 2020 כתבנו במדור זה (גיליון 338) כי בינואר 2021 יתקיים קונגרס מפלגת הפועלים – המפלגה השלטת של קוריאה – "בו ייקבע הקו האסטרטגי החדש של המדינה. המשך הסטטוס קוו, כלומר השקט היחסי, הוא אופציה אפשרית, אך לא בהכרח ריאלית. במצב זה תמשיך צפון קוריאה במאמצי ההישרדות תחת עול הסנקציות ותלותה בסין תלך ותגבר.

צילום: Jung Yeon-Je/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: