כניסה
הרשמה לניוזלטר

הנה מה שקרה, ומה שצפוי לקרות בשבוע-שבועיים הקרובים

איל לוינטר | 8 בנובמבר 2020 | גיאו-פוליטיקה | 2 דק׳

השלב הבא במאבק על נשיאות ארה"ב

רקע

  1. ב-7 בנובמבר הסתיימה ספירת 99% מהקולות במדינת פנסילבניה. הספירה העניקה לג'ו ביידן ניצחון במדינה והעלתה את כמות האלקטורים שלו מעל 270 – הכמות הדרושה לניצחון בבחירות לנשיאות ארה"ב.
  2. הנשיא המכהן דונלד טראמפ סירב להכיר בתוצאה. לדבריו, ביידן לא הוכר כזוכה הרשמי במדינות המפתח, הכרה שאינה ניתנת על ידי התקשורת אלא על ידי המדינות עצמן.
  3. טראמפ טוען כי קיימים קולות לא חוקיים שנספרו (קולות לא מזוהים או קולות שהגיעו באיחור). קולות אלה גרמו לו לאבד את היתרון שהיה לו במדינות המפתח. לטענתו, הדמוקרטים המתינו עד שלב מאוחר בספירת הקולות במדינות מפתח מסוימות (פנסילבניה, צפון קרוליינה, ג'ורג'יה, מישיגן, ויסקונסין) כדי לראות כמה קולות חסרים להם ולמצוא את הקולות האלה. דוגמה שנתן טראמפ: בג'ורג'יה קבע בית המשפט לערעורים שכל ההצבעות צריכות להגיע עד יום הבחירות, אבל טפסי הצבעה רבים הגיעו לטענתו אחרי יום הבחירות.
  4. טראמפ טוען גם כי במדינות המפתח לא הרשו למשקיפים רפובליקנים להיכנס כדי להשגיח על תהליך ספירת הקולות. כשלבסוף הרשו להם, אמרו להם להשקיף ממרחק של 30-20 מטר או מחוץ לבניין. לטענת טראמפ, בפילדלפיה, העיר הגדולה ביותר במדינת פנסילבניה, המשקיפים נאלצו להשתמש במשקפת כדי להשגיח. בתגובה לכך נתלו ניירות על הקירות הפנימיים של הבניין כדי שהמשקיפים לא יוכלו לראות דבר. בנוסף, טוען טראמפ, בפנסילבניה ספרו פתקי הצבעה רבים ללא חותמת דואר או זיהוי כלשהו.
  5. בתוך כך סיפר עובד דואר בפנסילבניה לעיתונאי העצמאי ג'יימס אוק'יף כי שמע עובדי דואר אחרים מדברים על תיארוך לאחור של פתקי הצבעה. הנושא בחקירה.
  6. בינתיים הורה בית המשפט העליון של ארה"ב לפקידים בפנסילבניה להפריד בין טפסי הצבעה שהתקבלו לפני השעה 8 בערב של יום הבחירות ב-3 בנובמבר, וטפסי הצבעה שהתקבלו לאחר מכן. את הטפסים יש להחזיק, על פי ההוראה, "בכלי מאובטח, בטוח, ואטום בנפרד מהצבעות אחרות". בהקשר זה יש לציין כי בספטמבר האחרון הורה בית המשפט העליון בפנסילבניה כי טפסי הצבעה שיגיעו עד ה-6 בנובמבר ייספרו, כל עוד הם נשלחו עד השעה 8 בערב הבחירות (ה-3 בנובמבר).
  7. בימים הקרובים צפוי המחוקק של מדינת מישיגן, היכן שניצח ביידן בכ-150 אלף קולות, לחקור האם הייתה שגיאה או בעיה כלשהי בספירת הקולות.
  8. בג'ורג'יה אמר מזכיר המדינה (היכן שטראמפ הפסיד בהפרש זעום של כ-7,000 קולות) כי תבוצע ספירת קולות חוזרת.
  9. קמפיין טראמפ הגיש תביעה במדינת אריזונה, לאחר שלטענתו קולות רבים במחוז מריקופה לא נספרו עקב טעות אנוש של הסופרים.

מה צפוי לקרות

צוות המעבר לבית הלבן של ג'ו ביידן צפוי להתחיל לפעול בימים הקרובים. מנגד, החל מיום ב' יפעל קמפיין טראמפ מול בתי המשפט במדינות המפתח השונות בניסיון לאסוף ולהציג מידע על ספירה לא חוקית שבוצעה ולערער על התוצאה. בתקשורת מכנים את הניסיונות האלה "פתטיים". בקמפיין טראמפ מאמינים שבוצעה הונאה בהיקף משמעותי. מידע נוסף, במסגרת הקרב המשפטי, צפוי להתפרסם בשבוע הבא או אחריו. המידע יקבע האם לקמפיין טראמפ יש קייס אמיתי או שטראמפ ייאלץ לפנות את מקומו לביידן. בכל מקרה, רק בסופו של הקרב המשפטי יתברר מי הנשיא האמריקני.

צילום: MANDEL NGAN,JIM WATSON/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: