כניסה
הרשמה לניוזלטר

נתוני הצמיחה והתוצר המקומי הגולמי הסיני כפי שהם מוצגים, מתעלמים מהעלות הכלכלית של פגיעה בסביבה ומנתוני האינפלציה – ייתכן שהחישוב הריאלי אינו מצביע על הצמיחה המשתקפת מהנתונים הרשמיים

גאו זי-טאן | 23 בינואר 2013 | גיאו-פוליטיקה | 3 דק׳

האמת על צמיחת התמ"ג הסיני

כלכלנים מערביים מדברים ביראת כבוד ובקנאה על צמיחת התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של סין, אולם מומחים בסין ומחוץ לה מאתגרים את ההערכה המקובלת של צמיחה שנתית בשיעור של כ-10 אחוזים בשנה במהלך שלושת העשורים האחרונים.
מצד אחד, בחישובי הצמיחה לא נכללות העלויות הסביבתיות. לי יאנג, סגן נשיא האקדמיה הסינית למדעי החברה שבבייג'ינג אמר כי שיעור הצמיחה הריאלי של התמ"ג עשוי להיות רק כחמישה אחוזים אם לוקחים בחשבון את ההידרדרות האקולוגית ואת הזיהום הסביבתי הגובר.
במדינות המערב לא תמיד כוללים את הנזק הסביבתי בחישובי התמ"ג, אך במרביתן משקיעים בתיקון המפגעים הסביבתיים, דבר שעדיין כמעט ואינו מתבצע בסין.
מחקר של Bank of America תומך בטענתו של לי. פרשנים מעריכים כי בשנת 2009, הרס סביבתי בלתי הפיך כדוגמת כריתת יערות, מדבור וזיהום מים עלה לסין כ-3.8 אחוזים מהתוצר. הצמיחה הרשמית של סין בשנת 2009 הייתה בשיעור של 9.2 אחוזים, אך אם מפחיתים ממנה את הנזקים הסביבתיים שיעור הצמיחה הריאלי הוא 5.4 אחוזים בלבד. סך הנזקים לסביבה בסין הסתכמו ב-2009 ב-1.4 טריליון יואן (223 מיליארד דולר), גידול של 9.2 אחוזים בהשוואה ל-2008.

בזבוז משאבים טבעיים

פועלים בשנגחאי. לדברי מומחים נתוני התמ"ג הסינים הרשמיים מסתירים בעיות מרכזיות שיכולות להפחית את שיעור התמ"ג במידה ניכרת – צילום: Mark Ralston/AFP/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: