כניסה
הרשמה לניוזלטר

בית המשפט העליון של קולורדו פסל את טראמפ מהתמודדות בבחירות לנשיאות ארה”ב, בשל חלקו לכאורה באירועי הקפיטול ב-6 בינואר 2021. יו”ר הוועדה הלאומית הרפובליקנית: “התערבות בבחירות”

דורון פסקין | 20 בדצמבר 2023 | חדשות | 2 דק׳

הקרב של טראמפ על הזכות להשתתף בבחירות לנשיאות ארה”ב עובר לבית המשפט העליון

בית המשפט העליון של קולורדו הכריז ביום שלישי כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אינו כשיר להתמודד בבחירות לנשיאות ארה"ב על סמך סעיף המרידה של החוקה האמריקנית. בהתאם להחלטה, טראמפ לא יוכל להתמודד בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית בקולורדו. עם זאת, לא מדובר בסוף דרכו של טראמפ לבית הלבן שכן החלטה זו צפויה להוביל למאבק בבית המשפט הגבוה ביותר של ארה"ב ששופטיו יצטרכו לקבוע האם טראמפ יכול להישאר במירוץ לנשיאות או לא.

ההחלטה שהוציא בית המשפט בקולורדו, שכל שופטיו מונו על ידי מושלים דמוקרטים, היא תקדימית מאחר שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה נעשה שימוש בסעיף 3 של התיקון ה-14 כדי לפסול מועמד לנשיאות. "רוב בית המשפט סבור שטראמפ פסול מלכהן בתפקיד הנשיא לפי סעיף 3 של התיקון ה-14" (ידוע גם בשם "סעיף הפסילה"), כתב בית המשפט בהחלטתו 4-3.

בהחלטה מאתמול ביטל בית המשפט העליון של קולורדו פסיקה קודמת של שופט בית משפט מחוזי שמצא שטראמפ אכן הסית למרד במסגרת מהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021, אך קבע שלא ניתן למנוע ממנו את ההצבעה מכיוון שסעיף 3 של התיקון ה-14 אינו חל על הנשיא. סעיף זה שנחקק אחרי מלחמת האזרחים אוסר על כל אדם לכהן בתפקיד פדרלי או ממלכתי לאחר "שנשבע... לתמוך בחוקת ארצות הברית" ולאחר מכן "עסק בהתקוממות או במרד נגדה, או נתן סיוע או נחמה לאויביה".

המועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, איווה, 13 בדצמבר 2023 | צילום: Scott Olson/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
להיכנס לראש של שליט איראן – התוכנית של ח’אמנאי

איל לוינטר, מאיה מזרחי

ספר שפרסם המנהיג העליון של איראן מפרט את תוכניתו לגבי ישראל

פרשנות: אף על פי שרוב המרוקאים תומכים בפלסטינים, שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל ילך ויתחזק

איל לוינטר

מרוקו מנהלת מירוץ חימוש מול אלג'יריה, בו ישראל משחקת תפקיד חשוב

פרשנות: מולדובה תנסה להתקרב לאיחוד האירופי, בעוד פוטין ינסה לחתור תחתה

איל לוינטר

באוקטובר ייערך במולדובה משאל עם על תיקונים לחוקה שיאשרו את הרצון המולדובי להצטרף לאיחוד האירופי. זאת במקביל לבחירות לנשיאות - תחתן תנסה האופוזיציה לחתור

פרשנות: מדוע גוברים הסיכויים שטהרן תאיץ בהמשך את תוכנית הגרעין שלה

איל לוינטר

מתקפת הטילים והכטב”מים האיראנית נגד ישראל יצרה שתי אדוות שעשויות להוביל בסופו של דבר להאצת תוכנית הגרעין, בהנחה שמדיניות הממשל האמריקני תישאר ללא שינוי

פרשנות: לאן מתקדמת מלחמת הצללים בין ישראל לאיראן

יוני בן מנחם

הסלמה צבאית בין איראן לישראל היא רק עניין של זמן

שתפו: