כניסה
הרשמה לניוזלטר

אף על פי שתעלת סואץ היא מקור הכנסה עיקרי למשק המצרי, השלטונות בקהיר אינם מגיבים. מה האינטרסים שלהם?

דורון פסקין | 19 בדצמבר 2023 | גיאו-פוליטיקה | 3 דק׳

פרשנות: מצרים עשויה לספוג את המכה הכלכלית הקשה ביותר מפעולות החות'ים. למרות זאת, קולה לא נשמע

ארה"ב הכריזה הלילה על הקמת קואליציה ימית כדי להבטיח את חופש השיט בים האדום, אולם מקואליציה זו נעדר שמה של אחת המדינות שעלולות לספוג את המכה הכלכלית הקשה ביותר כתוצאה משיבוש התנועה הימית באזור עקב מתקפות החות'ים – מצרים.

בעקבות המתקפות באמצעות כטב"מים וטילים על כלי שיט באזור מצרי באב אלמנדב בקצה הדרומי של הים האדום, הודיעו בימים האחרונים חברות ספנות ואנרגיה עולמיות כי הן נמנעות מלהפליג דרך הים האדום, ומכאן גם דרך תעלת סואץ, ולכן יעשו את המסלול הארוך של הקפת יבשת אפריקה. צעד שיש לו משמעויות כלכליות. לצורך הדוגמה, מכלית נפט היוצאת ממזרח סעודיה לנמל רוטרדאם ההולנדי תעשה דרך תעלת סואץ מסע של כ-6,400 מיילים ימיים, לעומת המסלול המקיף את אפריקה, שאורכו כמעט 11,200 מיילים ימיים.

מאז החלו הודעות החברות, מנסה מצרים לשדר "עסקים כרגיל" וטוענת כי לא מורגשת פגיעה בתנועה בתעלת סואץ. אוסמה רביע, יו"ר תעלת סואץ, הגוף המדינתי במצרים המנהל את פעילותה, הצהיר כי ביום שני (18 בדצמבר) תנועת כלי השיט בתעלה התנהלה כבשגרה ו-80 ספינות עברו בה. יום קודם לכן הוא הצהיר כי מאז ה-19 בנובמבר, אז החל גל התקיפות של החות'ים כנגד ספינות, 55 ספינות בלבד שינו את מסלולן לכף התקווה הטובה ונמנעו מלעבור בתעלת סואץ.

ספינת משא בתעלת סואץ | צילום: shutterstock

שתפו: