הדיון הער שיצרה הרשת החברתית "טוויטר" – שמחקה בתחילת ינואר 2021 לצמיתות את חשבונו של נשיא…
ד"ר חיים פרנקל | 24 במרץ 2021 | מחשבות | 3 דק׳
המדיה החדשים לקראת עידן פוסט-טרמאפ – חשבון נפש
הדיון הער שיצרה הרשת החברתית "טוויטר" – שמחקה בתחילת ינואר 2021 לצמיתות את חשבונו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ – מהווה הזדמנות נאותה לעסוק בציפיות ובאכזבות מהרשתות החברתיות וממנועי החיפוש, ובעיקר במה שקשור ליחסים שבין הפוליטיקאים, התקשורת והציבור. דיון כזה מעלה מאליה את השאלה האם עידן המדיה החדשים מביא עמו שיכלול של המרחב הציבורי המסורתי, כפי שחזו כמה מנביאי העידן הטכנולוגי לפני כ-20 שנה, או שמדובר בסכנה לדמוקרטיה ולאמון הציבורי באחד ממוסדותיה החשובים – העיתונות.
עידן המדיה החדשים כונה בתחילתו "עידן של שקיפות" ורבים ראו במהפכה הדיגיטלית שבבסיסו, שהפכה כל אזרח ליצרן תוכן פוטנציאלי, הזדמנות לתקשורת אינטראקטיביות בין פוליטיקאים ובין נמעניהם, עידן חדש זה הפיח גם תקווה להעצמתם של האזרחים מול הפוליטיקאים, וגם מול העיתונות המסורתית, שאיבדה בעידן הרשתות החברתיות – בו נוצר קשר ישיר בין פוליטיקאים ובין אזרחים – חלק נכבד מעוצמתה כמתווך בלעדי בין נבחרים ובין בוחריהם.
כאמור, כשני עשורים אחרי תחילת מהפכת המדיה החדשים ניתן להבחין באכזבה מתפקודם, ויותר מכך – בחשש מפני פגיעתם בדמוקרטיה. את הביקורת ואת החשש ניתן, לעניות דעתי, להבין משתי נקודות מבט עיקריות – מנקודת המבט של עוצמת הציבור מול התקשורת ומול הפוליטיקה ומנקודת המבט של חשיבות מגוון הדעות במרחב הציבורי כתוצאה מאופיים של תהליכי התקשורת המתנהלים בו.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו