כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם המודל העסקי שלכם מותאם לעידן הדיגיטלי? הלקח מהשינויים הבלתי פוסקים במודלים של תעשיית המוסיקה

יובל דרור | 15 באפריל 2014 | מחשבות | 7 דק׳

החזיקו חזק

טכנולוגיה היא המשבשת הגדולה של העידן המודרני. היא משבשת ומשנה מערכות פוליטיות, מערכות יחסים, מודלים עסקיים ותעשיות שלמות. אולי הדוגמה הטובה ביותר לפעולתה המשבשת של הטכנולוגיה קשורה באופן שבו היא השפיעה, וממשיכה להשפיע, על תעשיית המוזיקה. הדוגמה של תעשיית המוזיקה מרמזת לא רק על האופן שבו טכנולוגיה מחייבת תעשיות להמציא את עצמן מחדש, אלא גם על האופן שבו אותה טכנולוגיה ממש יכולה לרומם אותן ואז לרסק אותן.

עד לפני 150 שנה מי שרצה לצרוך מוזיקה היה צריך ללכת להופעה חיה. הסיבה לכך הייתה פשוטה: לא היה בנמצא מכשיר שיכול היה ללכוד, לשמור ולתעד את הקול שיצא מכלי נגינה ומגרונם של הזמרים. מי שרצה להאזין למוזיקה היה צריך לעשות אחת משתיים: ללכת לאירוע או לייצר אותה בעצמו. כל זה השתנה ב-1857, אז המציא לאון סקוט את הפונואוטוגרף, מכשיר שהתבסס על ממברנה שרעדה בהתאם לצלילים, והניעה עט שרשם קווים על סליל נייר בו נרשמו התנודות. בעוד שזו הייתה התקדמות משמעותית היא הייתה יחסית צנועה; הפונואוטוגרף לא אפשר להשמיע את ההקלטה אלא רק לתעד אותה.

תמונות: Library of Congress, Fotolia, AFP, Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הדרך הארוכה אל תוך עצמנו
הדרך הארוכה אל תוך עצמנו – והתרבות שמונעת מאיתנו ללכת בה | דעה

ד"ר משה רט

מסכי המסחר בוול סטריט, 17 בספטמבר 2025
מדוע צריך להיזהר מהגאות המלאכותית בשוק ההון | דעה

גלעד סלונים

היצר הרע הוא מעין רוח רעה הנכנסת באדם ומשבשת את שיקול דעתו
זה הילד הרע, לא אני | דעה

ד"ר משה רט

עיקרון האפקט הכפול – מה אתם הייתם עושים?
עיקרון האפקט הכפול – מה אתם הייתם עושים?

עידו פוקס

אילוסטרציה: מגזין אפוק
על הדחף האנושי לדעת – גם כשזה כואב

ישראל נמדר

מי אני לפני הכול?
מי אני לפני הכול?

ד"ר משה רט

שתפו: