כניסה
הרשמה לניוזלטר

ישראל זקוקה להנהגה אמיצה וערמומית, היודעת לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה, ואינה מגלה לאויב מראש את נקודות התורפה שלה ואת ה"קווים האדומים" עוד לפני המשא ומתן

יוני בן מנחם | 28 בינואר 2024 | מחשבות | 3 דק׳

פרשנות: הפסגה בפריז לקידום עסקה בהשתתפות ישראל, ארה"ב, מצרים וקטאר – כיצד תפעל ישראל?

השבוע תתקיים בפריז פסגה בהשתתפות בכירים מישראל, מארה"ב, ממצרים ומקטאר, שמתווכות בין ישראל לחמאס כדי לקדם עסקה לשחרור החטופים הישראלים. זוהי פסגה חשובה, אבל בישראל הציפיות נמוכות מאוד לנוכח העמדות הנוקשות של חמאס.

ההיסטוריה מלמדת כי ניהול משא ומתן מוצלח על שחרור שבויים או בני ערובה איננו הצד החזק של ישראל. היא מערבת בו אמוציות, מגלה לאויב מראש את נקודות התורפה שלה ואת ה"קווים האדומים" עוד לפני המשא ומתן, והיא מגיעה אליו מתוך עמדת חולשה.

דוגמה לכך היא "עסקת שליט" שגרמה נזק גדול לישראל. בעבור חייל אחד של צה"ל שוחררו יותר מאלף מחבלים, ובהם עשרות מחבלים רוצחים שחזרו לעשות פעולות טרור נגד ישראל. באותה עסקה שחרורו את הרוצח יחיא סינוואר, ש-13 שנה לאחר שחרורו הפך לאדריכל ההתקפה והטבח של ה-7 באוקטובר ביישובי עוטף עזה.

ראש המוסד דוד ברנע, ראש ה-CIA ויליאם ברנס, וראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילומים: Avshalom Sassoni/Flash90, Kevin Dietsch/Getty Images, PHILIPP VON DITFURTH/DPA/AFP via Getty Images

שתפו: