כניסה
הרשמה לניוזלטר

מסיבה שאינה ברורה, צה"ל לא כבש עדיין את "ציר פילדלפי" על הגבול בין ישראל למצרים. מצרים עסוקה כעת במשך שלושה ימים בבחירות לנשיאות – זהו העיתוי המתאים לכבוש את הציר – פעולה שיהיו לה כמה משמעויות

יוני בן מנחם | 11 בדצמבר 2023 | מחשבות | 2 דק׳

פרשנות: לכבוש בהקדם את "ציר פילדלפי"

צה"ל פועל כבר כמה ימים בדרום הרצועה באזור ח'אן יונס, שנחשב למעוז העיקרי והגדול של חמאס, אולם מסיבה שאינה ברורה, לא כבש עדיין את "ציר פילדלפי" על הגבול בין ישראל למצרים.

"ציר פילדלפי" הינו רצועת חיץ בין רצועת עזה לבין מצרים באורך של כ-5 ק"מ. צה"ל נסוג מהציר הזה בשנת 2005 במסגרת תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה. מתחת לציר הזה קיימות עשרות מנהרות שמשמשות להברחות מוצרים לרצועת עזה, בין היתר אמצעי לחימה שמגיעים מאיראן עבור הזרוע הצבאית של חמאס.

רוב הנשק שנמצא בידי הזרוע הצבאית של חמאס הגיע לרצועת עזה דרך "ציר פילדלפי". השאר הוא מתוצרת עצמית. מצרים פעלה בעבר בשיטות שונות למנוע הברחות נשק לרצועה, אולם בשנים האחרונות היא איננה נלחמת נגד תופעת ההברחות דרך "ציר פילדלפי", שהפך לאוטוסטראדה של הברחות אמל"ח. בצה"ל ובשב"כ חוששים שחמאס ינסה במהלך המלחמה להחדיר חוליות טרור מהרצועה למצרים, כדי שיסתננו משטחה לתוך שטח ישראל ויפתיעו את חיילי צה"ל. צה"ל לוקח בחשבון את האפשרות הזו, וגם העביר דרישה לצבא המצרי לגלות ערנות מפניה.

חיילים מצריים מפטרלים בנתיב מקביל לציר פילדלפי, אזור חיץ המפריד בין רצועת עזה למצרים וישראל, 19 במרץ 2007 | צילום: CRIS BOURONCLE/AFP via Getty Images

שתפו: