כניסה
הרשמה לניוזלטר

טכניקה רבת השפעה הנקראת ״חלון אוברטון״ מסוגלת לעצב את חיינו, את החוקים שלנו ואת עתידנו, מבלי שנרגיש בכך, באמצעות מניפולציה על תפיסת העולם שלנו. תזיזו את ״החלון״ ותוכלו לשנות את הדיון הציבורי. תשנו את הדיון, ותשנו את המדינה. אחרי שכתבנו על כך לפני שבעה חודשים, החלטנו כעת לצלול לעומק הנושא. החל מחקיקה של הזנה בכפייה ונישואים עם רובוט ועד חוק הלאום ומחאת הקוטג׳

דינה גורדון | 3 באפריל 2015 | חברה והיסטוריה | 11 דק׳

תזיזו את ״חלון אוברטון״ ותוכלו לשנות את הדיון במדינה

ג'וזף אוברטון אהב לצאת לטיסות לילה. בשקט של הגבהים הוא מצא זמן להרהר בנושא שהעסיק אותו בשנים האחרונות יותר מכול: איך נושאים שהיו בלתי לגיטימיים לחלוטין בעיני הציבור, יכולים להפוך פתאום למרכז הדיון הציבורי. כאשר מטוסו התרסק באחת מהטיסות הליליות, עמיתיו למחקר במכון המחקר Mackinac Center במישיגן, ארה״ב, לא נתנו למחקר שלו לרדת לטמיון.

כפי שכתבנו בגיליון 263, מאז 2003 הם המשיכו לפתח את המודל שהגה אוברטון וקיבל את השם ״חלון אוברטון״, או ״חלון ההזדמנויות של אוברטון״, שיכול להסביר איך נושאים שנחשבים לטאבו, או בלתי מתקבלים על הדעת, יכולים להפוך במשך הזמן ללגיטימיים. למשל איך פדופיליה מתחילה להפוך לחוקית בימים אלה במדינות באירופה, איך בעתיד אפשר יהיה להתחתן עם רובוט ומה יכול לקרות בעקבות הדיון על חוק הלאום בארץ. מצד שני, אפשר גם להבין בעזרת מודל אוברטון מדוע הצליחו להציל את חוף פלמחים מידם של יזמי נדל״ן ומדוע המחאה החברתית נכשלה, לפחות בינתיים.

fotolia.com

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה ניתן ללמוד מהמשקיעים הגדולים בעולם: הענק הלא מפורסם – וולטר שלוס

גלעד סלונים, יואב זליקוביץ

תרבות ה"צ'בול" הגלובלית: כיצד מרדף הקריירה מאיים על עתיד האנושות?

רקפת תבור, מאיה מזרחי

מיתוס האינטליגנציה היהודית: האם יש בו אמת?

איל לוינטר

האנשים שהצילו את הילדים שאיש לא רצה

דינה גורדון

"מטחנת בשר": האם בתי ספר אמריקניים מסוכנים לנפש?

איל לוינטר

"העבדות עדיין קיימת היום ואני הוכחה חיה"

יאן יקיאלק

שתפו: