כניסה
הרשמה לניוזלטר

גובר הלחץ על מקבלי ההחלטות במערב להשתמש בנכסים המוקפאים של הבנק המרכזי הרוסי כדי לשקם את אוקראינה

איל לוינטר | 4 בספטמבר 2023 | גיאו-פוליטיקה | 2 דק׳

פרשנות: האם המערב ישתמש בנכסים רוסיים מוקפאים כדי לשקם את אוקראינה?

רקע

בפברואר 2022, עם תחילת המלחמה באוקראינה, הקפיאו הממשלות של ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, בריטניה והנציבות האירופית כ-300 מיליארד דולר של נכסי הבנק המרכזי הרוסי. כ-200 מיליארד דולר מוחזקים כיום בחשבונות בנקים, ועשרות מיליארדים נוספים הם נכסים של אוליגרכים רוסים וחברות פרטיות שממשלות אלה מחזיקות.

כדי לממן את שיקום אוקראינה נשקלת כיום ברצינות האפשרות להשתמש בכספים המוקפאים. בסוף יוני אמרה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, כי האיחוד האירופי יתווה בקרוב דרך כיצד להשתמש בהכנסות מנכסים רוסיים שנתפסו. בה בעת הציעו מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים בקונגרס האמריקני הצעות חוק שיעניקו לנשיא ארה"ב את הסמכות להחרים נכסים רוסיים המוקפאים בארה"ב, ולהקצותם לשיקום אוקראינה.

הרציונל מאחורי הצעות מעין אלה הוא להפחית את הנטל הכספי לשיקום אוקראינה ההרוסה – נטל שיוטל על מדינות המערב הרואות בעצמן שותפות של אוקראינה (כלומר על משלמי המיסים במערב); לגרום לרוסיה לתת דין וחשבון על ההרס שהמיטה על אוקראינה, כמו גם על הפרת נורמות בין-לאומיות ומוסריות בפלישה למדינה; ולהרתיע מדינות אחרות מלעסוק בתוקפנות צבאית.

בניין בקייב הממתין לשיקום בעקבות פגיעה מרחפן רוסי | Genya Savilov/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: